Egen avtale om praksis og kompetanse

Institutt for barnevern og sosialt arbeid ved UiT inngikk i dag en samarbeidsavtale med Alta kommunes oppvekst- og kulturtjeneste.

Kveseth, Magne
Published: 30.09.20 14:40 Updated: 30.09.20 17:38
Alta

SIGNERT: Her har Alta kommune og UiT en avtale om praksisplasser for barnevernsstudenter og de som studerer sosialt arbeid. Foto: Magne Kveseth/UiT

Kommunalleder for oppvekst og kultur i Alta kommune, Rikke Raknes, sier det har vært et ønske fra kommunens side å løfte en slik avtale til et overordnet nivå, og at avtalen er så konkret som mulig. Det vil sikre kommunen en avtale med UiT på samme nivå for barnevern og sosialt arbeid som andre inngåtte avtaler for helsefag og lærerutdanningene.

Bedre kvalitet

– Dette er et lenge ønsket samarbeid, og jeg ser frem til at vi skal kunne samarbeide om mer enn bare praksisplassene til studentene, slik at vi kan utnytte hverandres styrker, sier Raknes.

Praksiskoordinator ved Institutt for barnevern og sosialt arbeid, Marit Staalnacke Hansen, sier UiT vil se på samarbeidsformer for å knytte utdanning og arbeidslivet sammen, og vil ta i bruk alle delene i avtalen i samarbeid med representantene fra Alta kommune.

– Godt samarbeid er nøkkelen til god praksis. Nokut viser til at praksis kan ses på som et trepartssamarbeid mellom utdanningsinstitusjonen, studenter og praksisstedet. Et slikt samarbeid vil gi gjensidig forståelse som igjen vil øke kvaliteten, kunnskap og kompetanse for alle parter. Samarbeidsavtalen er med på å sette ting i system, og vi ser frem til samarbeidet, sier Staalnacke Hansen.

Gjensidig ansvar

Assisterende instituttleder ved Institutt for barnevern og sosialt arbeid ved UiT, Tanja Banerji, fokuserer på hva UiT kan tilby.

– Det vil gi enda bedre tjenester når vi kan gjøre ting sammen. Som det står i avtalen som nå er undertegnet skal instituttet vårt tilby etterutdanning, seminarer og veiledning innenfor områder som er prioriterte for kommunens oppvekst og kulturtjenester. Avtalens mål er å utvikle et faglig samarbeid, samt felles forsknings- og utviklingsoppgaver, sier Banerji.

I avtalen er det blant annet nedfelt at Institutt for barnevern og sosialt arbeid stiller inntil ti dager til rådighet inkludert veilederseminarer og fagdager.

Avtalen gir begge parter gjensidig ansvar, der kommunen skal sikre praksisplasser innen barnehager og skoler og øvrige enheter i tjenesten samt ta imot studenter som skriver bachelor- eller masteroppgaver knyttet til kommunal virksomhet. Til gjengjeld forplikter UiT seg til blant annet å bidra til etterutdanning og seminarer på utvalgte tema som dialoggruppen med representanter for begge parter blir enige om.

Barnevern sosialt arbeid eid avtale
FORNØYDE: Avtalen mellom Alta kommune og UiT er nå underskrevet av Kommunalleder for oppvekst og kultur i Alta kommune, Rikke Raknes (t.v.) er sammen med assisterende instituttleder Tanja Banerji og praksiskoordinator Marit Staalnacke Hansen ved Institutt for barnevern og sosialt arbeid. Foto: Magne Kveseth/UiT
Kveseth, Magne
Published: 30.09.20 14:40 Updated: 30.09.20 17:38