Når alt bare klikker på plass ...

Bacheloroppgaven datateknikk-studentene ved UiT i Narvik leverte i 2018, ga Narvik en bedriftsetablering med fem nye arbeidsplasser. Denne uka lyses ytterligere to stillinger ut.
– Vi synes jo det som skjer er fantastisk morsomt, sier Sigrid Ryan, teamleder for selskapet Verifieds kontor i Narvik.

Eidum, Espen Viklem
Published: 29.10.20 12:40 Updated: 29.10.20 13:13

Martin Bruksås (foran tv), Heidi Fagernes og Sigrid Ryan (th) er tre av datateknikkstudentene som skrev den opprinnelige bacheloroppgaven for Verified. Mikael Sundby og Magnus Ursin kommer også begge fra UiT og er ansatt i ettertid. Foto: Espen Viklem Eidum

For tre år siden var Sigrid Ryan, Martin Bruksås, Heidi Fagernes og Julia Getz, alle studenter på Dateteknikk bachelor, på leting etter en bedrift å skrive bachelor-oppgave for. Lite visste de at en henvendelse til en mulig samarbeidspartner skulle bety startskuddet for det som nå er blitt et aldri så lite etableringseventyr.

– Bedriften vi tok kontakt med hadde ikke et behov der og da for en oppgave fra oss, men henviste oss i stedet til Verified Norge i Oslo, forteller Sigrid Ryan.

Og der ble det napp.

Digital signering

Verified beskrives som et av de markedsledende selskapene i Norden på området digital signering og identifisering, og ble etablert i Sverige tilbake i 2012. To år etter var Verified Norge en realitet. I dag har selskapet kontorer i Oslo, Bucuresti, Stockholm, Berlin – og Narvik.

– For å si det enkelt; vi jobber med digitale signeringsløsninger ved hjelp av Bank-ID. På den måten slipper du å fysisk signere dokumenter. I stedet gjøres det hele på nett i en løsning der Bank-ID brukes for å identifisere deg, forklarer Ryan.

Suksess med antihvitvasking

Ifølge Sigrid Ryan var det full klaff umiddelbart da UiT-studentene tok kontakt med Verified for å forhøre seg om mulighetene for å skrive en bacheloroppgave.

– Vi fikk i oppdrag å lage en løsning innen antihvitvasking, inkludert administrasjon av løsningen og mer generell «business», så det ble jo ikke «bare» en tradisjonell datateknikk-oppgave. Vi opplevde Verified som genuint engasjerte i arbeidet vårt og veldig opptatt av at vi skulle lykkes, forteller Sigrid.

Og lykkes gjorde de til gagns.

Fra fire til tre til fem

Selskapet var såpass fornøyd med oppgaveløsningen at alle fire ble hyret inn som konsulenter – med kontorsted Narvik. I begynnelsen holdt de til i Teknologibyen, men er nå etablert med kontorer i Sentrumsgården. I mellomtiden har Julia Getz sluttet, mens to nye ansatte er rekruttert til Narvik-kontoret. Begge med UiT-utdannelse i bagasjen. Og alle fem er nå fast ansatt.

– Mikael Sundby kommer også fra Datateknikk ved UiT i Narvik, skrev sin bachelor-oppgave for Verified i 2019 og ble også ansatt her i fjor, mens Magnus Ursin har en bachelor i fysikk fra UiT campus Tromsø og kom hit i år, forteller Sigrid.

Nye ansettelser

Og det stopper ikke der, ifølge daglig leder Per Stenberg i Verified Norge.

– Antihvitvasking er et prioritert område for selskapet. Oppgaveløsningen studentene kom opp med var så bra at vi ønsket å fortsette samarbeidet. Det endte som Sigrid påpeker med flere faste ansettelser. Nå satser vi også videre på Narvik-kontoret, og utlyser denne uka to nye stillinger der, henholdsvis som prosjektleder og utvikler, forteller Stenberg.

Viktig å koble studenter og næringsliv

For UiT er det å koble studenter og næringsliv tettere sammen en prioritert oppgave. Undersøkelser viser at 70 prosent av UiTs studenter finner seg jobb i Nord-Norge etter endt utdannelse, men samtidig går rundt 40 prosent av studentene gjennom et studieløp uten å være i organisert kontakt med arbeidslivet. UiT ønsker derfor å styrke samarbeidet med næringslivet for å sikre en enda bedre studentrekruttering i nord.

Lanserer «Driv Hålogaland»

I november lanseres pilotprosjektet «Driv Hålogaland», der 30 studenter ved UiT i Harstad og Narvik gjennom et halvt år bli kjent med en privat eller offentlig bedrift i regionen. Det skjer dels for at studentene skal bli mer bevisst på mulighetene som finnes – og dels få kunnskap om kvalifikasjoner som trengs for å få innpass i virksomhetene.
Så er det et mål at koblingene mellom student og bedrift skal resultere i avtaler om bachelor- eller masteroppgaver og sommer- eller deltidsjobber.

– Jeg synes dette er et godt initiativ fra UiT. Her viser vel også etableringen av Verifieds kontor i Narvik noen av de mulighetene som ligger i en tett kontakt med næringslivet, sier Sigrid Ryan.

Eidum, Espen Viklem
Published: 29.10.20 12:40 Updated: 29.10.20 13:13