Gender Awareness Week og 8. mars ved UiT 2021

Det skjer mye ved UiT i ukene rundt kvinnedagen 8. mars. Under finner du en oversikt.

Gender Awareness Week og 8. mars ved UiT
Gender Awareness Week og 8. mars står for døra ved UiT Photo: Mostphotos
Portrettbilde av Eidum, Espen Viklem
Eidum, Espen Viklem espen.eidum@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Published: 25.02.21 12:15 Updated: 28.03.23 14:33
Law & order

Mandag 1. mars på Verdensteateret (Tromsø)

Kl. 18:00: Kick off for Gender awareness week med filmvisning – Hidden Figures

Tirsdag 2. mars

Kl. 13–14: Studenter ved Senter for kvinne- og kjønnsforskning arrangerer Gender, coffee and waffles - LQBTQIA+ perspectives

Kl. 14–16: Guest lecture with Dr. France Rose Hartline –ecofeminism and art

Onsdag 3. mars

Kl. 12–13.30: Gender, coffee and waffles – Gender perspectives on campus and beyond

Torsdag 4. mars

Kl. 14–16: Guest lecture with professor Maron W. Sorenson from Bowdoin College, USA: Women of the United States Supreme Court: Law, Legacies and Life Stories.
The lecture will be followed by a moderated panel discussion between prof Sorenson and UiT professor Gunhild Hoogensen Gjorv from the Centre for Peace Studies UiT and Associate Professor Sondre Torp Helmersen from the Faculty of Law.

Fredag 5. mars

Kl. 12–13: Gender, coffee and waffles – Sami perspectives

Kl. 17–19: Gender equality in the 21st Century, focus on Africa

Mandag 8. mars

Den internasjonale kvinnedagen 8. mars markeres på ulike måter ved UiT. Likestilling og likeverd er viktig for UiT, og som en hyllest til arbeidet som gjøres for å styrke kvinners stilling i akademia og ved UiT deler vi ut kaker og frukt til studenter og ansatte.
Dette skjer på en forsvarlig måte i tråd med covid-reglene og kake/frukt kan hentes i tidsrommet 12.00–12.30 utenfor kantinene i Alta, Narvik og Tromsø i MH-bygget, Musikk-konservatoriet, Teorifagkantina og i Administrasjonsbygget (Harstad er dessverre stengt ned).

Kl 13:00: Markering ved Campus Alta – digitalt arrangement
Dette er bærekraftspilotene ved UiT sitt arrangement ved campus Alta. Her retter de fokus mot utfordringer knyttet til manglende samfunnsdeltakelse og opplevde hindringer for ytringer, slik mange kvinner opplever det. Her er Stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen hovedtaler og det blir kulturinnslag ved Elin Kåven.

Kl 14:00 Webinar: Power relations and lack of gender balance in academia. What are the challenges and how do we react?
Anna Wahl who was a pioneer in the field of gender research on management in Sweden will give a lecture and afterwards participate in a conversation with associate professor Melina Duarte and professor Kenneth Ruud from the PRESTIGE project at UiT. The event is arranged by CAGE Center for Arctic Gas Hydrate, Environment and Climate, Gender Equality and Diversity Committee at UiT and JEDI.

Onsdag 10. mars

Kl. 11–12: Vi deltar på digitalt arrangement i regi av KiF-komiteen og Kilden: Bedre innovasjon med kjønnsperspektiver?

Eidum, Espen Viklem espen.eidum@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Published: 25.02.21 12:15 Updated: 28.03.23 14:33