En frossen verden som det haster å redde

– Vi går i søvne inn i en katastrofe for menneskeheten. Dette er ikke lenger en «vent og se»-situasjon, sier professor Jemma Wadham som nylig har gitt ut boka Ice Rivers. Boka er en fascinerende fortelling om grensesprengende forskning på isbreer.

Jemma Wadham har gitt ut bok om den frosne verden.
Jemma Wadham har gitt ut bok om den frosne verden. Photo: Jan Ove Hagen
Published: 21.05.21 11:54 Updated: 26.05.21 17:28
Arctic Sustainability Natural Sciences

Katastrofen som Wadham ser utfolde seg er den raske nedsmeltingen av jordens isdekker, på grunn av menneskeskapte klimaendringer. Forsvinner isbreene helt, vil det skape en verdensomspennende humanitær krise: 70 prosent av drikkevannet på planeten er å finne i isbreene. Når de smelter, som følge av normale sesongvariasjoner, forsyner de millioner av mennesker med vann.

Overgår de mest illevarslende prognosene

Men isbreene på fjellene og isdekkene i Antarktis og på Grønland smelter med stadig tiltagende fart. Stedvis har smelteraten overgått de mest illevarslende prognosene som klimaforskere hadde regnet seg frem til.

Jemma Wadham er professor ved CAGE, UiT.
Jemma Wadham er professor ved CAGE, UiT. Foto: privat

– Dette vil få store konsekvenser utover stigende havnivå. Rask nedsmelting av breer vil påvirke havets næringskjeder og fiskeri. Potensielt vil det føre til økte utslipp av den kraftige drivhusgassen metan fra isdekkenes tarmer. Alt dette kan få betydning for jordens karbonsyklus, sier Wadham.

Jemma Wadham er en av verdens fremste eksperter på glasiologi, læren om is. Og hun har tilbrakt 25 år i felt som forsker. Et arbeid som har tatt henne fra Svalbards isbreer i Arktis til gigantiske isfjell i Antarktis. Wadham er for tiden direktør ved det anerkjente Cabot Institute for the Environment ved University of Bristol (UK) og professor II ved Senter for fremragende forsking CAGE ved UiT.

Nå blir Wadham tromsøværing på fulltid, og flytter snart fra Storbritannia til Tromsø for å bli professor ved UiT Norges arktiske universitet.

Ansporet av livstruende sykdom

Wadham har publisert mye i høyt profilerte vitenskapelige tidsskrift gjennom karrieren sin, og informert det vitenskapelige samfunnet om utfordringene som følger av global oppvarming.

Men det var en svulst i hjernen som skapte en voksende følelse av hastverk for forskeren. I 2018, mens hun var på hjemreise fra feltarbeid i Sør-Amerika, mistet hun bevisstheten og fikk skarpe smerter i hodet. En akutt operasjon avslørte en svulst på størrelse med en klementin. Svulsten som ble fjernet fra Wadhams hode var heldigvis godartet, men tilstanden var likevel livstruende.

Når folk blir konfrontert med egen dødelighet skifter de ofte fokus. Jemma Wadham peilet seg inn på å fortelle om banebrytende vitenskap til folk flest. Hun har et dyptfølt personlig håp om at det vil føre til bedre beslutninger for vår planets fremtid.

– Hver brøkdel av en grad som vi ikke varmer opp atmosfæren, kan gjøre en forskjell for breene våre og dermed bevare de fordelene de gir oss, sier hun.

Resultatet ble Ice Rivers, en ambisiøs memoar og en personlig, lidenskapelig og dramatisk fortelling om Wadhams fascinerende liv på, under og foran isbreene. Boka tok bare syv uker å skrive, ble gitt ut den første uka i mai, og forfatteren har blitt omtalt i alt fra Vogue, The Guardian, The Independent til Sunday Times.

Published: 21.05.21 11:54 Updated: 26.05.21 17:28
Arctic Sustainability Natural Sciences