rannveig-portrett-2-.jpg

Flag icon Flag icon
Associate Professor

Rannveig Grøm Sæle

Associate professor
Department of Psychology

Job description:

Deputy Head with responsibility for education at the Department of Psychology




Research interests

Dropout from education

Student learning and performance

Teaching methods

Teaching

Course coordinator:

PSY-1012 Methods in psychology

Other:

PSY-0700 Thinking, learning and writing in higher education

PSY-2011 Health psychology

PSY-3013 Stress and health

Publications in CRIStin


  • Norman, Elisabeth; Pfuhl, Gerit; Sæle, Rannveig Grøm; Låg, Torstein; Svartdal, Frode; Dahl, Tove Irene. Metacognition in psychology. Review of General Psychology 2019. ISSN 1089-2680.s 1 - 22.s doi: 10.1177/1089268019883821.

  • Låg, Torstein; Sæle, Rannveig Grøm. Does the Flipped Classroom Improve Student Learning and Satisfaction? A Systematic Review and Meta-Analysis. AERA Open 2019; Volum 5 (3). ISSN 2332-8584.s 1 - 17.s doi: 10.1177/2332858419870489.

  • Sæle, Rannveig Grøm; Sagatun, Åse. Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket FRIENDS for life (behandling). (fulltekst) Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge 2018. ISSN 2464-2142.

  • Sæle, Rannveig Grøm; Sørlie, Tore; Nergård-Nilssen, Trude; Ottosen, Karl-Ottar; Goll, Charlotte; Friborg, Oddgeir. Demographic and psychological predictors of Grade Point Average (GPA) in North-Norway: A particular analysis of cognitive/school-related and literacy problems. Educational Psychology 2016; Volum 36 (10). ISSN 0144-3410.s 1886 - 1907.s doi: 10.1080/01443410.2014.998630.

  • Sæle, Rannveig Grøm; Dahl, Tove Irene; Sørlie, Tore; Friborg, Oddgeir. Relationships between learning approach, procrastination and academic achievement amongst first-year university students. (fulltekst) Higher Education 2016; Volum 74 (5). ISSN 0018-1560.s 757 - 774.s doi: 10.1007/s10734-016-0075-z.

  • Lein, Marthe; Sæle, Rannveig Grøm. Ekspertråd: Slik husker du best pensum til eksamen. (fulltekst) 2019.

  • Lein, Marthe; Sæle, Rannveig Grøm. Råd til deg med eksamensangst. (fulltekst) 2019.

  • Sæle, Rannveig Grøm; Andreassen, Rune Nordgård. Studenter sliter med psykiske problemer. (fulltekst) 2018.

  • Sæle, Rannveig Grøm; Låg, Torstein. Erfaringer fra bruk av UiTs FutureLab i et innføringsemne på psykologi. Rom for aktive studenter 2018-11-29 - 2018-11-30 2018.

  • Valebjørg, Emilie; Slette, Aslaug Louise; Schewe, Olav; Sæle, Rannveig Grøm. Nokutpodden - den om pensum. (fulltekst) 2018.

  • Sæle, Rannveig Grøm; Strømsvold, Julie; Borch, Kristin Benjaminsen. Økning i studenter med psykiske plager. (fulltekst) 2018.

  • Låg, Torstein; Sæle, Rannveig Grøm; Bjørkedal, Espen; Øvervoll, Morten. Effects of a flipped classroom intervention in a large enrolment academic skills course. Librarian's information literacy annual conference (sammendrag) 2017-04-10 - 2017-04-12 2017.

  • Låg, Torstein; Sæle, Rannveig Grøm. Aktiv læring og omvendt undervisning i utviklingen av et stort innføringsemne i akademiske ferdigheter. Læringsfestivalen (sammendrag) 2017-05-06 - 2019-05-07 2017.

  • Røising, Hanne Schou; Sæle, Rannveig Grøm; Hetland, Audun. Markedsføringsfilm til tjenesten DelRett. (data) 2017.

  • Sæle, Rannveig Grøm; Ottosen, Karl Ottar; Friborg, Oddgeir; Goll, Charlotte Bjørnskov; Sørlie, Tore. Frafall og fullføring i videregående opplæring. Konferanse om program for folkehelsearbeid i kommunene 2017-09-27 - 2017-09-28 2017.

  • Sæle, Rannveig Grøm; Fimland, Øystein. «Lesehester» dropper ut like ofte som alle andre studenter. 2016.

  • Sæle, Rannveig Grøm. Frafall og fullføring i videregående opplæring. VGO-nettverk i Troms 2016-11-22 - 2016.

  • Sæle, Rannveig Grøm. Hvorfor er det så himla viktig med utdanning?. Psykologisk tidsskrift 2016; Volum 20 (2). ISSN 1501-7508.s 62 - 68.

  • Sæle, Rannveig Grøm; Jakobsen, Hanne Østli. Nødrop fra auditorium 1. 2016.

  • Sæle, Rannveig Grøm; Garfjeld, Marit. Flittige studenter dropper studiet like ofte som andre. 2016.

  • Sæle, Rannveig Grøm; Vuolab, Siv Eli. Skippertaksstudenten har mindre sjanse for å droppe ut enn lesehesten. 2016.

  • Sæle, Rannveig Grøm; Sørlie, Tore; Friborg, Oddgeir; Goll, Charlotte; Ottosen, Karl-Ottar; Nergård-Nilssen, Trude. Forskningsresultater fra Ung vilje. Blikk på frafall i Troms 2014-12-08 - 2014-12-08 2014.

  • Sæle, Rannveig Grøm. The role of academic self-regulation and learning difficulties in academic achievement among first-year university students. Den 26. norske forskningskonferanse om psykisk helse 2013-01-28 - 2013-01-30 2013.

  • Sæle, Rannveig Grøm; Olsen, Randi Elisabeth. Psykhjelpen: Psykologisk rådgivning for ungdom - der ungdom er. Helsesøsterkongressen 2013 2013-04-23 - 2013-04-25 2013.

  • Sæle, Rannveig Grøm. Stort behov for psykehjelp. Helsesøstre 2011 (2). ISSN 0802-1554.s 38 - 39.

  • Sæle, Rannveig Grøm; Høiseth, Bente. Unge på vei i Tromsø. Nordlys 2011. ISSN 0805-5440.

  • Member of research group