Skogens hemmeligheter. Villmark som emne i samtidslitteraturen

Dr. Thomas Fechner-Smarsly, Universitetet i Bonn, holder, i forbindelse med "Fokus Tyskland", en gjesteforelesning ved UiT:

Skogens hemmeligheter. Villmark som emne i samtidslitteraturen – med eksempler fra Ingvar Ambjørnsen, Peter Handke og T.C. Boyle.

Torsdag 23 mars kl. 12.15 - 14.00, rom C 1006, campus Breivika, Tromsø

Fechner-Smarsly har skrevet doktoravhandling om saga-litteratur (sagafortellingen som krisefenomen) og "habilitation" om „Litteratur og visuelle medier 1840-1900“ (tekniske medier som fotografi, mikroskopi og projeksjonsmedier som laterna magica; hos A. Strindberg, H.C. Andersen, H. Bang, J.P. Jacobsen, H. Ibsen, Camilla Collett, B.S. Ingeman, Carsten Hauch m.fl.).

Han er kritiker for skandinavisk litteratur for dagsaviser i Tyskland, har lagd flere radio-dokumentarer om nordiske forfattere, bl.a. Jan Kjærstad, P.O. Enquist og Peter Adolphsen. Fechner-Smarsly sitter i styret til Litteraturhuset i Bonn  og er ansvarlig for programmet. Han har i flere år jobbet ved universitetet i Greifswald og i Krakow.

When: 23.03.17 at 12.15–14.00
Where: HSL-fak, Breivika