Seminar om Åpen tilgang til vitenskapelige publikasjoner og forskningsdata

Fri og ubegrenset tilgang til forskningsresultater gagner vitenskapen, samfunnet og den enkelte forsker. Åpen tilgang til vitenskapelige publikasjoner og åpne forskningsdata står derfor høyt på (inter)nasjonale og institusjonelle agendaer.

I år kom det to viktige policyer som forskere ved UiT må forholde seg til:

-          Nasjonale mål og retningslinjer for åpen tilgang til vitenskapelige artikler

-          Prinsipper og retningslinjer for forvaltning av forskningsdata ved UiT

I tillegg har finansiører som EU og Forskningsrådet krav om at arbeidsresultatene fra prosjektene de finansierer, deles åpent.

Kom på dette seminaret i regi av Universitetsbiblioteket for å lære hva du som UiT-forsker må vite om vitenskapelig publisering og forskningsdatahåndtering. Seminaret vil også være åpent for administrativt ansatte og studenter.

Tidsplan:

10:00–11:30       Åpne forskningsdata

11:30–12:30       Lunsjpause

12:30–14:00       Åpen tilgang til vitenskapelige publikasjoner

Etter seminarslutt vil foreleseren vil være tilgjengelig på biblioteket frem til kl. 15:15. Ønsker du å få litt oversikt på forhånd, kan du lese om Forskningsstøtte  på UBs sider.

Vi inviterer deltakerne til lunsj. Etter påmelding, send en epost til aysa.ekanger@uit.no for å gi beskjed om du blir med til lunsj og om du har spesielle diettbehov/allergier.

When: 02.11.17 at 10.00–14.00
Where: Grupperommet 160 Nesseby