[OPPDATERT 15.01] Aktivering av IT-brukerkonto og passordendring midlertidig stengt


Oppdatering 15.01.18

Det var en feil i eposten "Viktig melding angående din UiT konto" som gikk ut til dem som var berørt av dette. Vi skrev:

"Ved en feil har du fått ett brukernavn som tidligere har vært i bruk ("brukernavnet på din nye og korrekte konto")."

og

"Du har derfor fått en ny brukerkonto med brukernavn ("brukernavnet på din gamle konto")."

Det ble med andre ord omvendt av det det skulle være. Vi beklager det.


Oppdatering 11.01.18 klokken 09:30
Feilen er nå løst

En konsekvens av denne feilen har ført til at vi har vært nødt til å lage nye brukernavn til en del av brukerkontoene som ble opprettet i år.

Hvis du ikke får logget deg inn på UiTs IT tjenester med det brukernavnet og passordet som du har gjør du følgende:

  1. Gå til nettsiden https://passord.uit.no og trykk på lenken "Glemt brukernavn"
  2. Følg instruksjonene på siden og du vil få opp ditt brukernavn.
    1. Hvis brukernavnet er det samme som før fortsetter du bare på lenken "Bytt passord /aktiver IT-Brukerkonto" for å få tilsendt ett nytt passord/aktivere brukerkontoen din
    2. De av dere som har fått endret brukernavn vil nå se ett nytt brukernavn på denne siden. Du kan nå benytte det passordet du satte tidligere sammen med dette brukernavnet. Hvis du har glemt dette passordet kan du selvfølgelig gå videre og bestille deg et nytt.

OBS: De av dere som har fått endret brukernavn må være oppmerksom på at tjenester som lagrer brukernavn og passord må oppdateres av deg selv. Dette gjelder spesielt for innlogging på trådløsnettet Eduroam, men også alle tjenester hvor nettleseren din (Chrome, IE, Firefox, Safari etc.) lagrer kombinasjonen av brukernavn og passord


Oppdatering 10.01.18 klokken 14:30

Problemet er større enn først anntatt. For å få løst feilen må vi stoppe alle endringer inn mot brukerdatabasen under feilrettingen.

Hva betyr dette?

Vi må stoppe alle endringer av passord samt aktivering av nye brukerkontoer under feilrettingstiden

Hvor lang tid vil dette ta?

Feilrettingen er omfattende og vi regner med at det vil gå ut dagen og hele torsdag (11.01.18). I denne perioden får du ikke endret passord eller aktivert IT-brukerkontoen din hvis du ikke allerede har gjort det.


08.01.2018

Det har oppstått en teksnisk feil som gjør at vi må stoppe endringer inn mot brukerkontodatabasen. I praksis betyr det at nye brukerkontoer ikke vil bli opprettet og aktivering av brukerkonto, samt passordendring ikke vil fungere.

Hvordan påvirker dette meg?

  • [LØST] Hvis du er ny student/ansatt: Du vil ikke få aktivert din IT-brukerkonto
  • [LØST] Hvis du har glemt ditt passord: Vi kan ikke lage et nytt til deg
  • [LØST] Hvis du vil endre ditt passord: Passordendringen vil ikke gå igjennom
  • [LØST] Hvis det ikke er opprettet en brukerkonto på deg i databasen, så vil heller ikke denne brukerkontoen bli opprettet før vi har utbedret denne feilen


Spørsmål vedrørende denne driftsmeldingen rettes til:

Orakelet
Seksjon for Brukerstøtte ved Avdeling for IT
UiT Norges arktiske universitet
Hjemmeside: http://uit.no/orakel
E-postadresse: orakel@uit.no
Telefon: +47 776 44544

Målgruppe: Students, Employees
Opprettet: 08.01.18 15:04
Sist oppdatert: 15.01.18 13:28