Problem med fargeutskrift (med midlertidig løsning)

Oppdatering 31. januar

I et forsøk på å løse det nevnte problemet er det sendt ut en endring i skriverdriveroppsettet som gjør at ved mindre man setter noen  manuelle innstillinger, skriver man ut i svart-hvitt, selv om man tar bort haken for Xerox Black and White. Vi beklager ulempen, men fargeutskrift er altså tilgjengelig gjennom den nevnte innstillingen eller fra http://mobilprint.uit.no

Vi jobber med å finne en bedre løsning som ikke krever at man setter disse innstillingene selv.


Opprinnelig melding:

Vi har oppdaget en feil i forbindelse med utskrift i den siste versjonen av Windows, som er i ferd med å rulles ut til alle windows 10-maskiner, se egen driftsmelding

Feilen består i at vi inntil videre ikke har mulighet til å styre driverinnstillingene, som igjen betyr at fargeutskrift kan være satt som standard. Dette er ikke ønskelig, og spesielt ikke for studenter, som betaler fire ganger mer for  fargeutskrift enn svart-hvitt (0.20/0.80).

Vi må derfor be alle om å sette denne innstillingen manuelt. Det skal bare gjøres en gang, slik.

Den nye versjonen av Windows er også berørt av en annen utskriftsfeil som gjør at man ikke får skrevet ut fra Edge og andre "nye" windowsapper. "Gamle" applikasjoner som feks. Office 2016 og Adobe Acrobat Pro er ikke berørt. Dette kan løses midlertidig ved å kjøre "Reset my printers" fra Software center. Når maskinen startes på nytt må den kjøres igjen.


Spørsmål vedrørende denne driftsmeldingen rettes til:

Orakelet
Seksjon for Brukerstøtte ved Avdeling for IT
UiT Norges arktiske universitet
Hjemmeside: http://uit.no/orakel
E-postadresse: orakel@uit.no
Telefon: +47 776 44544

Målgruppe: Students, Employees
Opprettet: 19.01.18 13:08
Sist oppdatert: 05.02.18 16:03