Håndtering av forskningsdata ved UiT: En introduksjon

Forskningsdata er en essensiell del av mange forskningsprosjekter. Dataene vi samler inn er av høy verdi, for oss selv og for andre forskere, og bør derfor være godt organisert og arkivert. I tillegg har vitenskapelige tidsskrifter og finansiører begynt å kreve at forskningsdataene som danner grunnlaget for publikasjonene våre, er godt håndtert og gjort åpent tilgjengelige, hvis mulig.

Universitetsstyret vedtok 9. mars 2017 Prinsipper og retningslinjer for forvaltning av forskningsdata ved UiT. Disse trådte i kraft 1. september og gjelder alle ansatte, inkludert ph.d.-studenter. Formålet med disse er "å avklare ansvar og gi veiledning om hvordan institusjonen og ansatte skal forvalte, dele og bevare forskningsdata i tråd med institusjonens administrative, finansielle og forskningsetiske retningslinjer." Les mer om prinsippene og retningslinjene her.

På dette seminaret informerer vi om UiTs prinsipper og retningslinjer, samt støttetjenestene som er utviklet for å hjelpe forskerne med å imøtekomme kravene, inkludert UiTs institusjonelle dataarkiv UiT Open Research Data. Videre plasserer vi UiTs arbeid i en større kontekst og forklarer fordelene med deling av forskningsdata, for forskeren selv, for forskerfellesskapet, og for samfunnet for øvrig.

Selve presentasjonen vil vare cirka 45 minutter, og det settes av godt med tid til spørsmål, kommentarer og diskusjon.

Velkommen!

When: 11.04.18 at 12.15–14.00