Bytte av sertifikat på Eduroam (Wi-Fi) - 16.05.2018

Hva har skjedd/skal skje?

Sertifikater for Eduroam er fornyet.

Hvilke tjenester berøres av denne hendelsen?

Eduroam/Wi-Fi

Hvem berøres av hendelsen?

Ansatte/Studenter og gjester på trådløsnett som bruker Eduroam

Hvordan kan byttet oppleves?

Sertifikater lagres ikke på de fleste klienter, men har basert sin "trust" på Navn og Utsteder på sertifikatet. Vi har ikke forandret utsteder siden sist, så de fleste klienter burde ikke ha noen problemer eller merke noe ved fornying/bytte.

Dessverre vil enkelte klienter, etter erfaring, få et varsel som ber de akseptere de nye sertifikatene ved tilkobling eller re-autentisering - dette vil altså være forventet for en del klienter (uvisst antall). Da kan man trygt velge å godkjenne eller akseptere de nye sertifikatene.

Hvis datamaskina di eller mobiltelefonen ikke vil koble seg til kan du forsøke å koble fra nettverket og deretter koble til igjen. Dette vil som regel få fram informasjonsboksen hvor du kan godkjenne det nye sertifikatet


Spørsmål vedrørende denne driftsmeldingen rettes til:

Orakelet
Seksjon for Brukerstøtte ved Avdeling for IT
UiT Norges arktiske universitet
Hjemmeside: http://uit.no/orakel
E-postadresse: orakel@uit.no
Telefon: +47 776 44544

Målgruppe: Students, Employees, Guests
Opprettet: 16.05.18 14:25
Sist oppdatert: 16.05.18 14:57