Lunsjforedrag: Samiske eventyr i barnevernspedagogutdanningen

Hvordan kan bruk av samiske eventyr være med på å øke en tverrkulturell forståelse og synliggjøre samiske verdier i en profesjonsutdannelse?

Dette er utgangspunktet for førstelektor Jon Arnesens lunsjforedrag.

"Stalo och Kauras" - maleri av John Bauer

Erfaringene ved å ta i bruk noen element fra samisk kultur går blant annet i retning av at det kan være med på å gi ungdom med samisk bakgrunn økt mulighet til gjenkjenning og identifisering med ‘fagstoff’ i en profesjonsutdanning. En slik framsnakking og identifisering med det samiske kan antas å være med på å gi støtte til samisk kultur og verdier.

I tillegg ser det også ut til at innhold og dialog i studentgruppen kan være med på å øke en tverrkulturell forståelse også for studenter med liten eller ingen kjennskap til samisk kultur. Gjennom valg av innhold i ferdighetstrening kan en - i en profesjonsutdanning - være med på å gi et lite bidrag i utvikling av ‘det kulturelle demokrati’ som også omfatter det samiske.

I lunsjforedraget vil Arnesen beskrive undervisningsopplegget ved barnevernspedagog- utdanningen, UiT i Harstad, og dele noen erfaringer og refleksjoner.

When: 26.09.18 at 11.30–12.15
Where: Panorama kaffebar