Hvorfor er temperament viktig for å forstå barns utvikling?

Hvilken betydning har stressorer, robusthet, sårbarhet og beskyttende faktorer i barns utvikling?

Professor Stein Erik Ulvund presenterer et overordnet perspektiv på utvikling - psykisk helse i et transaksjonsperspektiv. Tema for dagen er transaksjonsmodellen og hvordan barn skaper sine egne utviklingsmiljøer. Teori og forskning om temperament har vært lite anvendt i klinisk arbeid med barn. Hvorfor er temperament viktig for å forstå barns utvikling, og hvordan kan teorien anvendes i praksis? Foredraget er åpent og en del av emnet Forebyggende psykisk helsearbeid rettet mot barn og unge HEL-6318 (tidligere HEL-3505). Forelesningen er gratis for alle påmeldte. Studenter ved studiet trenger ikke melde seg på.
Professor Stein-Erik Ulvund

Ulvund har ellers publisert et stort antall vitenskapelige og populærvitenskapelige artikler i norske og internasjonale norske og internasjonale tidsskrifter. Han har skrevet bokserien "Forstå barnet ditt", og "Rakkerunger og englebarn" oppdragelse. Også kjent som ekspert i Foreldre og barn, og fra TV2s God morgen, Norge.

When: 06.05.19 at 12.00–15.00
Where: MH U6.A2AUD2