Polar bokkafe: Randi Davenport presenterer «En nordlig historie» av Miguel de Cervantes

I 2002 stemte 100 forfattere fram Cervantes’ «Don Quijote» som «verdens beste bok». Mindre kjent er det at den spanske 1600-tallsforfatteren også har skrevet verdens første «nordområderoman».

Verdens første nordområderoman: «Persiles og Sigismundas prøvelser. En nordlig historie» (1617).

Beskrivelsen av romanheltens skip frosset inne i isen gir assosiasjoner til både Willem Barents’ siste reise i 1596 og til Nansens langt seinere ferd med «Fram».

Men hvorfor valgte Cervantes å legge deler av sin siste roman til polare strøk med en romanhelt som har norsk som morsmål? Dette og andre spørsmål vil Randi Lise Davenport, førsteamanuensis i spansk litteratur ved UiT Norges arktiske universitet, forsøke å besvare.

Polar bokkafe

Norsk Polarinstitutts bibliotek inviterer til litterært påfyll fra kalde strøk! Vi har mange skatter i vår store polarsamling – og vi vil utfordre ulike gjester til å fortelle om en utvalgt bok. Ho kan være ny eller gammel, kort eller lang, men det må handle om Arktis eller Antarktis. Presentasjonen av boka etterfølges av spørsmål og samtale.

www.facebook.com/polarbokkafe   |   www.npolar.no/bokkafe    |   Meld deg på nyhetsbrev

When: 04.04.19 at 20.00–23.00
Where: Biblioteket, Norsk Polarinstitutt