Digital åpning av utstillingen "Blikket vendes mot nord"

Utstillingen "Blikket vendes mot nord: Nordområdekart fra trykkekunstens begynnelse til Barents-ekspedisjonen" har digital åpning på Polarmuseets Facebook fredag 15. januar kl. 1200. Her kan publikum også stille spørsmål til to av forskerne bak utstillingen, universitetsbibliotekarene Per Pippin Aspaas og Henning Hansen. Utstillingen kan besøkes på Polarmuseet hver dag kl. 11 - 17 fra 15. januar.

I utgangspunktet var ikke nordområdene interessante å feste på kartet. Middelalderens verdensbilde var bokstavelig talt orientert mot Orienten, med Jerusalem, det hellige land og paradis i fokus. Etter at man i renessansen gjenoppdaget antikke kart hvor nord var plassert øverst, fikk tanken om at paradiset kunne ligge ved Nordpolen større utbredelse. Kombinert med magnetnålens nord-syd-akse, bidro dette til at kartografene gradvis vendte blikket mot nord.

UiT Norges arktiske universitet har anskaffet seg en av verdens mest komplette samlinger av kart over nordområdene slik de ble framstilt fra trykkekunstens opprinnelse på 1400-tallet og fram til nederlenderen Willem Barents’ ekspedisjoner rundt 1600. Ved å vise fram utvalgte originale høydepunkter fra denne pionerfasen, følger Blikket mot Nord dreiningen mot det nordlige innen kartografien. Utstillingen baserer seg på et samarbeid mellom Polarmuseet, Norges arktiske universitetsmuseum, og Universitetsbiblioteket.

Digitalt arrangement:

Grunnet smittevern blir åpningen av utstillingen digital. Besøk vår Facebook-profil fredag 15. januar kl. 12! Samme sted, fra kl. 12–1230, vil også to av forskerne bak utstillingen, universitetsbibliotekarene Per Pippin Aspaas og Henning Hansen, svare på direkte spørsmål fra publikum. Her er rikelig med anledning til å spørre om det du alltid har lurt på om de nordligste delene av kartet.

Utstillingen er åpen for publikum hver dag fra kl. 11-17. Ta gjerne turen innom Polarmuseet – i smittevernvennlige former – for dypdykk i de aller tidligste nordområdekartene. Velkommen innom!

When: 15.01.21 at 12.00–12.30
Where: Polarmuseets Facebook