Kilden til digital halvdagskonferanse." /> Kilden til digital halvdagskonferanse." />

Samisk uke: Samiske kvinner i historisk forskning og formidling

Senter for samiske studier og Senter for kvinne- og kjønnsforskning ved UiT Norges arktiske universitet inviterer sammen med Kilden til digital halvdagskonferanse.

Kvinner fra samiske samfunn har vært temmelig usynlige i historieskrivinga. Nå ser vi en økende interesse for både samisk historie og kvinnehistorie. På denne halvdagskonferansen inviterer vi til kunnskapsdeling og refleksjon om samiske kvinners plass i historisk forskning og formidling, med deltakere på tvers av grenser og fag.

Blant innlederne er: Bjørg Evjen, historiker (UiT), Ingrid Sommerseth, arkeolog (UiT), Marte Stavrum Fagertun, historiker (Nord universitet), Jenny Fjellheim, Rørosmuseet, Gudrun Eliissá E. Lindi, Sámi NissonForum / Samisk KvinneForum, Torjer Olsen, leder for Senter for samiske studier. Flere innledere vil bli annonsert etter hvert.

Lenke til arrangementet publiseres her

When: 04.02.21 at 13.00–15.30
Where: Digitalt