AVLYST: Havforskningstiåret og Arven etter Nansen

I LYSET AV DE STRENGERE SMITTEVERNTILTAK I TROMSØ NÅ HAR VI VALGT Å AVLYSE ARRANGEMENTET. VI KOMMER TILBAKE MED NY DATO SEINERE.

Vi markerer starten på Havforskningstiåret med en Vin&Viten-kveld onsdag 10. mars kl. 1900 på Norges arktiske universitetsmuseum. Forhåndspåmelding påkrevd for å være tilstede på museet. Det blir også streamet live. Velkommen!

FNs Havforskningstiår (2021-2030) for bærekraftig utvikling gir en unik mulighet for å øke kunnskapen om havet og bidra til kunnskapsbaserte beslutninger i politikk og næringsliv. Målet med havforskningstiåret er å fremme ny, vitenskapelig kunnskap som bidrar til å realisere FN sine bærekraftmål.

Hvordan deltar UiT Norges arktiske universitet i Havforskningstiåret og hva kan private aktører, kommuner og allmenheten bidra med?

Disse spørsmålene blir belyst av:

• Alf Håkon Hoel, ekspert i havforvalting med forskningsinteresser i ressursforvaltning, klimatilpasning i fiskeriforvaltningen og relaterte temaer
  • Marit Reigstad, marin økolog, leder av Arven etter Nansen, et prosjekt med grensesprengende forskning på et arktisk klima- og økosystem i endring
  • Jørgen Berge, prodekan forskning ved BFE/UiT, ekspert i arktisk marinbiologi