UiT inviterer til foredrag om veien ut av rusmisbruk

Line og Richard Grønlie, kjent fra tv-serien «Petter Uteligger – Idretten skaper sjanser», kommer til UiT i Harstad for å fortelle om sin lange vei ut av rusen og viktigheten av å møte gode fagfolk, samt ha et ettervernstilbud. Foredraget er gratis og åpent for alle.

Historien om Line og Richard
Line og Richard Grønlie har slitt med rus i mange år. De er gift og har tre barn. Etter et tilbakefall mistet de både jobb, hus og barn – de levde på gaten og hadde gitt opp livet. Sommeren 2018 ble de sett og hørt og fikk hjelp. Da kunne hele Norge se dem delta i tv-serien «Petter Uteligger – Idretten skaper sjanser».

Line og Richard vil fortelle om hvordan de blant annet har brukt terapi, trening og yoga for å bli rusfri og komme seg tilbake til samfunnet. De snakker om viktigheten av å bygge «mentale muskler» og å sette seg mål.

I foredraget vil de også fortelle litt om hva de mener må til for at fagfolk skal kunne bidra til god rusbehandling, hva det betyr å bli sett og hvordan det kan gjøres på en god måte.

De ser også på hvordan man kan få til et godt samarbeid med barnevern, NAV, behandlingsplasser, politi etc. for rusavhengige som vil ut av rusen, samt viktigheten av å ha tilbud om aktivitet.

Målgruppe for foredraget
Studenter, ansatte i barnevernet, sosionomer, politi, helsepersonell og andre som jobber med rusproblematikk, idrettslag samt alle andre som er interessert i temaet.

Påmelding
Foredraget er åpent for alle, men krever påmelding - se lenke til påmeldingsskjema.

Line og Richard Grønlie Foto: privat
When: 27.10.21 at 10.00–12.00