Sápmi på skeiva." /> Sápmi på skeiva." />

Forskernatt på Ludo: Sápmi på skeiva

Under Forskningsdagene inviteres alle interesserte til "Researcher's Night" med tema Sápmi på skeiva.

I år er det skeivt kulturår i Norge. Det markeres over hele landet, også i Sápmi. Både å være samisk og være skeiv er blitt lettere – til tross for fortsatte fordommer og problemer. Flere snakker om det, og det skjer mye særlig på kulturfronten. Under årets Márkomeannu-festival på Evenes ble det presentert en kjønnsnøytral gákti og en skeiv lávvu. En del av æra gis til Queering Sápmi, ei utstilling og bok som fortalte historiene til skeive samer.

Sápmi på skeiva fortsetter vi å sette skeive tema i Sápmi på dagsorden. Du får møte kunstnere, forskere, helsearbeidere og kulturarbeidere. Vi viser en del av Queering Sápmi-utstillinga, snakker om nye måter og uttrykke kjønn og samisk identitet på, og samtaler om hva det betyr å være skeiv og samisk i dag – og hva det betyr for samfunnet som helhet.

På Ludo og på UiT i Harstad blir det miniutstilling med Queering Sápmi, faglig samtale og innlegg fra Elisabeth Stubberud (NTNU/Garmeres), Torjer A. Olsen (UiT), Ann-Jørgunn Larsen-Sara (Finnmarkssykehuset/SANKS), Márja Karlsen (kunstner) og Elfrida Bergman (Queering Sápmi ). Videre blir det konsert med ÅVLA og Elle-Maija.

Arrangementet er et samarbeid mellom Márkomeannu, UiT Norges arktiske universitet og Universitetssykehuset Nord-Norge

Gratis inngang!

Dørene åpner kl. 17.30.

Merk: På grunn av alkoholservering må det benyttes vergeordning for gjester under 18 år.
Vergen må være minimum 23 år, og kan ha ansvar for inntil 4 personer. Se vergeskjema under "vedlegg". Skjemaet kan gjerne fylles ut i forkant og tas med til arrangementet, eller det kan fylles ut i døra.

When: 30.09.22 at 18.00–23.00
Where: Ludo Bar & Scene, UiT i Harstad