Forskningsdag med morsomme aktiviteter for hele familien!

Vi inviterer til en morsom og lærerik dag for hele familien på Nordnorsk vitensenter og Universitetsbiblioteket i Breivika. Arrangementet er en del av Forskningsdagene 2022 og det blir stands, aktiviteter og konkurranser for hele familien. Gratis inngang!

Temaet for Forskningdagene i år er HAV og denne dagen får du et hav av mulighet til å lære noe nytt og ha det gøy på samme tid :)

Kom til Nordnorsk vitensenter og få svar på spørsmål som: Hvor mye salt er det i sjøvann? Hvor mye lys trenger alger for å vokse? Og hvorfor ser forskere på søppel for å forstå livet i vannet? Du kan også få vite mer om bakterier og tegne sjødyr, basselusker eller kanskje til og med følelsene dine!I tillegg kan du studere noe i et av mikroskopene forskerne har med, være med og bygge redimensjonal projeksjon av en 120-celle med Zometool-byggeset, og snakke med matematikere om symmetri og geometri i flere dimensjoner. Det blir også mulighet til å finne ut hva som gjør blått lys blått og rødt lys rødt. Kom og lek og lær sammen med oss!

På Vitensenteret vil Matvogna til Norges arktiske studentsamkipnad selge mat fra nettopp havet.

På universitetsbiblioteket skjer det også masse gøy:

• Lag et bokmerke med kart og hav
  • Sporlek – let opp postene som er gjemt på hele biblioteket, få et diplom
  • Konkurranse – gjett hvilke skjell det er, premier nydelige skjell
  • Du kan være med i trekning av en større hovedpremie!

Kafé på biblioteket med kaffe/te, saft og kaker for både store og små.

Gratis inngang! Velkommen!

When: 25.09.22 at 11.00–16.00