Hvilke klimaprosesser skjuler seg i Polhavet? En oppsummering av aktiviteter fra Polhavstoktet 2022 (og planer fremover)

I sommer dro forskere og teknikere med forskningsskipet Kronprins Haakon nordover i Polhavet, for å gjøre observasjoner og ta prøver i det relativt lite studerte Amundsen- og Nansenbassenget.

Forskerne etablerte et observasjonssystem som fremover skal levere data om klimaprosesser i dette havområdet.

Hva kan forskerne lese ut av prøvesvarene – og hvilke observasjoner gjorde de i sommer?

Under fredagsforedraget får du høre vitenskapelig leder av Polhavstoktet 2022, havisforsker Paul Dodd fra Norsk Polarinstitutt, utdype hva de har funnet ut så langt.

Tid og sted: Fredag 25. november kl. 11:30–12:00 i auditoriet, Framsenteret.

Fredagsforedragene arrangeres av Norsk Polarinstitutt, og er åpne for alle. De foregår på norsk.

Foredraget strømmes ikke.

Velkommen!

Les mer om toktet her: Første funn fra Polhavstoktet 2022 tilgjengelig

Personer på sjøis med forskningsskip i bakgrunnen