spring 2018
BED-2122 Butikkledelse - 10 stp

Application deadline

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Type of course

Emnet kan tas som enkeltemne.

Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet.  Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.


Admission requirements

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag)


Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

HSLBUT1 Butikkledelse 1 5 stp
HSLBUT2 Butikkledelse 2 5 stp

Course content

Dette emnet tar opp ulike temaer som er viktige for utvikling og drift av butikker og kjedekonsepter. Emnet tar opp temaer som strategiutvikling, kontraktsystemer, lokalisering av butikker, ulike fysiske- og internettbaserte kanaler, lojalitetsprogrammer, trafikkskapning, sortimentsutvikling, svinn- og økonomiske nøkkelbegreper, kategoriledelse, butikkdesign, atmosfærefaktorer, samt prissetting og prispsykologi. Det settes ett særskilt fokus i dette emnet på å utvikle studentenes forståelse for forbrukeres beslutningstaking, bevegelsesmønstre og kjøpsatferd i fysiske butikker, og hvordan forbrukernes atferd kan påvirkes gjennom ulike tiltak i butikk (stimuli).

Recommended prerequisites

BED-1004 Markedsføring

Objective of the course

Når emnet er avsluttet skal studentene ha tilegnet seg kunnskaper om forhold som har betydning for en lønnsom utvikling og drift av butikker og kjedekonsepter. Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper:

  • Ha kunnskap om hvordan en butikks konkurransekraft er avhengig av markedskanalen den tilhører og hvordan hele kanalen presterer i forhold til konkurrerende kanaler.
  • Ha kunnskap om hva som kjennetegner gode lokaliseringer
  • Ha kunnskap om ulike typer butikkdesign og hvordan disse påvirker kundenes bevegelsesmønstre og kjøpsatferd i butikken
  • Ha kunnskap om hvordan man kan få mest ut av sortimentet, hyllene og gulvarealet i en butikk
  • Ha kunnskap om hvordan ulike atmosfærefaktorer vil kunne påvirke kundenes kjøpsatferd
  • Ha kunnskap om ulike svinnkilder og hvordan butikker kan bekjempe svinn
  • Ha kunnskap om hvor forbrukerne lagrer prisinformasjon og hvor nøyaktig slik informasjon er hos forbrukerne

 Ferdigheter:

  • Kunne formidle en kritisk tilnærming til hvordan forbrukere gjennomfører beslutningstaking i fysiske butikker
  • Kunne være med å utvikle og gjennomføre aktiviteter i butikk som kan bidra til å øke butikkens omsetning og/eller bruttofortjeneste
  • Kunne planlegge og gjennomføre et butikkeksperiment, samt analysere effektene av eksperimentet i forhold til omsetning, bruttofortjeneste og/eller annen type kundeatferd

Generell kompetanse:

  • Ha oversikt over noen sentrale forskningsbidrag i emnet.
  • Kunne gjøre noen kritiske refleksjoner i forhold til hvordan den generelle modellen for forbrukernes kjøpsprosess evner å forklare forbrukernes kjøpsbeslutninger i dagligvarebutikker.  
  • Kunne arbeide selvstendig med å utvikle butikkrelaterte aktiviteter med utgangspunkt i de markedsmessige utfordringene kjeden og butikken står overfor.
  • Kunne bidra til økt systematisk og bevisst tenkning omkring sisteleddsmarkedsføring.


Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Forelesninger og seminarer

Assessment

Arbeidskrav

Studentene skal gjennomføre et selvstendig arbeid. Arbeidene kan både skje i grupper og individuelt. Problemstillingen vil bli gitt tidlig i semestret. Arbeidskravet må være godkjent (ståkarakter) for å få avlegge eksamen i emnet. Krav til godkjent arbeidskrav ligger høyere enn det som normalt forventes for å få bestått/karakteren E.

Eksamen

4 timers individuell skriftlig eksamen (teller 100 %). Bokstavkarakterer A-E, der F er stryk.

 

Kontinuasjon, utsatt og ekstraordinær eksamen arrangeres kun på det studiested der studenten har vært undervisningsmeldt.

Eksamen på dette emnet avholdes på campus Harstad.


Recommended reading/syllabus

Ny bok fra vår 2017:

Levy, M., Weitz, B.A. & D. Grewal (2014). Retailing Management, 9th Edition, New York: McGraw Hill Education [ISBN: 978-0-07-802899-1]

Videre pensumlitteratur oppgis i Fronter ved semesterstart. Boken kan kjøpes på www.akademia.no

Error rendering component

  • Earlier years and semesters for this topic