spring 2020
FIL-3009 Metaetikk - 10 stp

Application deadline

1. Juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Type of course

Valgemne i masterprogrammet i filosofi. Kan også tas som enkeltemne.

Admission requirements

Bachelorgrad med en fordypning på minimum 80 studiepoeng i filosofi eller tilsvarende. Fordypningen skal ha en gitt studieprogresjon der minimum 30stp. er på 2000-nivå (påbygningsnivå) eller tilsvarende, og en snittkarakter på C.

Det anbefales grunnleggende kunnskap om etisk teori som går utover ex.phil.-nivå.

Søknadskode 9731 enkeltemner masternivå.


Course content

Metaetikk er en del av etikk-faget som omhandler naturen til etiske påstander, holdninger og egenskaper (eksempelvis: hva er moralsk godhet?). Emnet fokuserer særlig på de tre følgende temaene:

(1) Meningen til moralske termer og påstander. Skal de forstås som uttrykk for følelser eller preskripsjoner, eller har de kognitivt innhold? Er de relative eller absolutte?

(2) Naturen til moralske egenskaper. Har de objektiv eksistens eller, er de konstruert av moralsk aktører? Hva er forholdet mellom moralske egenskaper og faktaegenskaper?

(3) Moralsk epistemologi. I hvilken grad og forstand kan moralske påstander erkjennes og begrunnes? Hvilken rolle spiller argumentasjon, fornuft, intuisjoner og emosjoner?

Pensum: 700-800 sider


Objective of the course

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

 

Kunnskaper og forståelse:

·         Oversikt over metaetikk som filosofisk deldisiplin.

·         Kjennskap til aktuell forskning og sentrale debatter på feltet.

·         Avansert kunnskap om utvalgte sentrale problemer og posisjoner i metaetikk.

·         Grunnleggende kunnskaper om metaetikkens historie, dens tradisjoner, egenart og etiske rolle.

 

Ferdigheter:

·         Kunne vurdere styrker og svakheter ved ulike teorier og posisjoner.

·         Kunne beherske fagterminologi og ha kjennskap til relevante metoder.

·         Kunne se relevansen av metaetikk for forståelsen av etiske spørsmål.

·         Kunne anvende fagstoff på ulike etiske problemer på en begrunnet måte.

·         Kunne reflektere over egen faglig aktivitet og kunne utvikle og forbedre denne under veiledning.

 

Kompetanse:

·         Kunne anvende tilegnede kunnskaper og ferdigheter i fagfelt der metaetikkens tilnærmingsmåter og spørsmålstillinger er relevante og kan ha en kritisk funksjon (særlig gjelder dette fagfelt som etikk, metafysikk, epistemologi og semantikk).

·         Kunne identifisere relevante metaetiske problem.

·         Kunne anvende kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre arbeidsoppgaver, herunder ferdigstille skriftlige arbeid.

Kunne formidle sentralt fagstoff og forklare tekniske termer til både spesialister og ikke-spesialister.


Language of instruction and examination

Undervisningsspråk: Norsk ev. engelsk.

Eksamensspråk: Norsk eller engelsk.


Teaching methods

Læringsformer og aktiviteter

Det gis 10-12 forelesninger/seminarer over ett semester.

Kvalitetssikring av emnet

Emnet evalueres en gang pr. programperiode, med midt- eller sluttevaluering. Evalueringen foretas skriftlig eller muntlig. Denne gjennomgås av faglærer og drøftes i programstyret.


Assessment

Arbeidskrav:

Studenten må innen gitt frist gjennomføre en øvingsoppgave på ca. 5 sider eller en muntlig presentasjon, over oppgitt emne.

Oppgaven må være godkjent før en kan fremstille seg til eksamen. 

Eksamen:

Eksamen består av en semesteroppgave på 10-12 sider (4000-4800 ord).

Tema og problemstilling for semesteroppgaven avklares med faglærer.

Eksamen evalueres med bokstavkarakter (A-F), der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.

Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen og utsatt eksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Recommended reading/syllabus

Pensumliste for FIL-3009 Metaethics

Error rendering component

  • Earlier years and semesters for this topic