autumn 2021
LER-1612 Praksis 2. studieår. Lærerutdanning 1.-7. trinn - 0 stp

Type of course

Emnet utgjør praksisdelen i utdanningen og kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.

Omfang:

Praksis gjennomføres i grupper på inntil 4 studenter


Course content

Hovedtema for praksisstudiet de tre første studieårene er lærerrollen, lærerarbeidet, elevmangfoldet, skolen som organisasjon og lærerens tilrettelegging for læring av fag for trinn 1-7. Dette omhandler:

  • Utvikling av egen læreridentitet og relasjonskompetanse
  • Lærerarbeidet i møte med det flerkulturelle klasserom
  • Klasseledelse
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
  • Tilpasset opplæring og læringsfremmende vurdering
  • Skolen som organisasjon og samarbeid med andre institusjoner


Objective of the course

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer gode inkluderende klasse- og læringsmiljø
  • har kunnskap om elevenes forutsetninger og utvikling som utgangspunkt for tilpasset opplæring
  • har kunnskap om kulturelt, språklig, religiøst og sosialt mangfold
  • har kunnskap om gjeldende lov- og planverk og om det helhetlige opplæringsløpet med vekt på overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan lede læreprosesser for de yngste elevene
  • kan reflektere over og vurdere, velge og bruke ulike kartleggingsverktøy og på bakgrunn av resultat følge opp den enkelte elev
  • kan gjennomføre opplæring som fremmer elevenes digitale kompetanse

Generell kompetanse

Kanditaten

  • har innsikt i elevenes læring av grunnleggende ferdigheter og kompetanser
  • har endrings- og utviklingskompetanse som bidrar til samarbeid og faglig og pedagogisk nytenkning i skolen


Language of instruction and examination

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Teaching methods

Praksisperioden har hovedvekt på elevers læring. Praksis organiseres slik at studentene fokuserer både på læringsarbeidet i hele elevgruppen og på en valgt fokuselev. Studentene skal ha planleggings- og undervisningsoppgaver innenfor egne studiefag. Studentene må regne med at de også skal gjennomføre undervisningsøkter i andre skolefag og delta på skolenes øvrige aktiviteter.

Kvalitetssikring av emnet

Evaluering av praksisopplæringen angående innhold, organisering, veiledning og praksisoppfølging fra studenter, praksislærere og faglærere.


Assessment

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for vurdering i praksis:

  • Deltakelse i all praksisopplæring inkludert praksisforberedende møter og etterarbeid
  • 90% oppmøte i praksis
  • Videreutvikle digital praksismappen med dokumentasjon av egen profesjonskompetanse  
  • Notat med utviklingsmål som bygger på vurderingsrapport fra første studieår
  • Skriftlig gruppeavtale for praksisgruppa
  • Skriftlig egenvurdering høst/vår
  • Evaluering høst/vår

Eksamen

Praksislærer vurderer og fastsetter karakteren i praksis til bestått/ikke bestått i samarbeid med faglærer fra lærerutdanningen. Studentens egenvurdering i vurderingsrapporten inngår i sluttvurderingen.

En student som har fått karakteren ikke bestått i praksis, kan gjøre 1 - ett - nytt forsøk på å oppnå karakteren bestått. Nytt forsøk kan først gjøres når ordinær praksis gjennomføres påfølgende studieår. Dersom studenten heller ikke da oppnår bestått, må studenten slutte på utdanningen.


  • Earlier years and semesters for this topic