autumn
2022
PED-1001 Pedagogisk psykologi - 10 stp
Course content
Emnet gir en innføring i ulike teoretiske perspektiv på barns og unges utvikling: det psykologiske perspektivet tar for seg utvikling og oppvekst i lys av utviklingspsykologi; det kulturelle perspektivet belyser oppvekst og kunnskapsoverføring som kulturelle fenomen; det samfunnsmessige perspektivet vier forholdet mellom oppvekst og samfunn særlig oppmerksomhet.Objective of the course
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper:
- ha en oversikt over sentrale teorier om barns og unges utvikling
- Ha oversikt over hvordan oppvekstforhold påvirker utvikling
- Ha oversikt over hvilke personlige og samfunnsrelaterte variabler som påvirker utvikling
Ferdigheter:
- kunne skriftlig og vitenskapelig formidle kunnskap om teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling, hvordan oppvekstforhold, personlige og samfunnsrelaterte variabler påvirker utvikling
Kompetanse:
- kunne anvende flere alternative teorier i forståelsen av barn og unge i ulike faser av utviklingen
- kunne vurdere ulike teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling
- Forstå hva som kan påvirke utvikling og hvordan man skal jobbe med dette i en pedagogisk setting.
Examination
Examination: | Date: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 23.11.2022 09:00 (Hand out) 23.11.2022 16:00 (Hand in) |
2 Dager | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
|||
Skriftlig | Approved – not approved |
- Questions about the course
- E-post: studie-hsl-ilp@hjelp.uit.no
- Earlier years and semesters for this topic