spring 2023
PED-1006 Utdanning og samfunn: Inkluderings- og ekskluderingsprosesser - 10 stp

Application deadline

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Type of course

Emnet er obligatorisk i bachelor i pedagogikk. Emnet kan inngå som valgemne i bachelor spesialpedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.

Admission requirements

Obligatorisk emne bachelor i pedagogikk. Kan inngå som valgemne bachelor i spesialpedagogikk.

Emnet kan tas som enkeltemne.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag)


Course content

Emnet behandler sosialisering og oppdragelse i vekselvirkning med samfunnet, med et særlig fokus på inkluderings- og ekskluderingsprosesser.

Emnet gir kunnskap om faktorer i oppvekstmiljøet og samfunnet som skaper og opprettholder sosial ulikhet og sosiale problemer. og derigjennom tilbyr mennesker ulike muligheter i utdanning og arbeidsliv.

Med utgangspunkt i pedagogisk og sosiologisk teori oppøves forståelse og kunnskap om de samfunnsforholdene pedagogisk arbeid skal fungere i, samt bevissthet om egne holdninger. I studiet aktualiseres samfunnsmessige utfordringer med utgangspunkt i nyere forskning.


Objective of the course

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • sentrale sosiologiske teorier som bidrar til å forklare individers og gruppers posisjon og mulighetsrom i samfunnet.
  • fellesskapets betydning for utvikling av selvbilde og identitet.
  • inkluderings- og ekskluderingsprosesser, samt hvilken betydning dette har for individ, gruppe og samfunn
  • forebyggende arbeid med atferdsproblematikk
  • forebygging av ekskludering

Ferdigheter

Studenten kan:

  • drøfte muntlig og skriftlig ulike sider ved felleskapets betydning for tilhørighet, sosial integrasjon, sosial ulikhet og sosial mobilitet
  • reflektere rundt og drøfte ulike behov og interesser hos individer og grupper i utsatte sosiale eller pedagogiske situasjoner.
  • finne frem til relevant teori og forskning på feltet.

Kompetanse

  • Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i fagområdet
  • Kan ha begrunnede oppfatninger om arbeid innrettet mot å fremme inkludering og forebygge ekskludering

Language of instruction and examination

norsk

Teaching methods

Teoretisk. Emnet er campusbasert og har 20 timer forelesninger og 20 timer seminarundervisning. På emnet benyttes studentaktive arbeidsformer som forutsetter deltakelse på forelesninger og seminarer.

Pensum: om lag 700 sider

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Examination

Examination: Date: Duration: Grade scale:
Hjemmeeksamen 19.05.2023 09:00 (Hand out)
26.05.2023 14:00 (Hand in)
1 Uker A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Vurdering artikkel Approved – not approved
Skriftlig fremlegg Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

  • Finne frem til og vurdere en fagfellevurdert forskningsartikkel med relevans og aktualitet for emnet. Vurderingen presenteres i et notat på 1-2 sider som leveres innen oppgitt frist. Artikkelen som velges skal ikke allerede være på pensumlisten.
  • Skriftlig fremlegg over oppgitt emne - lengde 1.800-2.300 ord. Fremlegget leveres innen oppgitt frist.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic