spring 2017
BED-1004 Markedsføring - 10 stp

Last changed: 04.05.2017

Application deadline

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret.

1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.


Type of course

Emnet kan tas som enkeltemne.

Admission requirements

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag)


Course content

Kurset presenterer sentrale begreper og modeller innen markedsføringsfaget. Kurset tar opp temaer som kjøpsatferd, markedssegmentering og målgrupper, relasjonsmarkedsføring, produktutvikling og produktpolitikk, distribusjon, prispolitikk og kommunikasjon. Kurset gir en innføring i hvordan man best mulig skal systematisere og koordinere bedriftens markedsarbeid.

Objective of the course

Studentene skal ha tilegnet seg kunnskap om sentrale modeller og begreper i faget. Studentene skal også ha tilegnet seg tilstrekkelig kunnskap for å kunne bidra i bedriftens markedsarbeid, noe som innebærer at de skal kunne utvikle en enkel markedsplan for en mindre bedrift. Kurset krever at studenten jobber både selvstendig (selvstudie og forelesninger) og i gruppe. Begge deler er viktig for studentens læringsprosess.

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper:

  • Ha kunnskap om markedsføring som fag og dets betydning for ulike typer organisasjoner og samfunn.
  • Ha kunnskap om bedriftsinterne og ulike markedsrelaterte forhold (eksterne) som påvirker organisasjonens beslutninger.
  • Forstå markedsføringens viktigste funksjoner.
  • Ha kunnskap om ulike faser i organisasjonenes markedsarbeid.
  • Ha kunnskap om hvordan organisasjoner planlegger og gjennomfører sentrale markedsaktiviteter.
  • Ha kunnskap om de viktigste gruppene av markedsføringsvirkemidlene.
  • Ha kunnskap om hvor viktig samspillet mellom den enkelte ansatte og den enkelte kunde er for bedriftens måloppnåelse, verdiskapning og lønnsomhet.

 Ferdigheter:

  • Kunne formidle en kritisk tilnærming til markedsføring og organisasjonens virkemiddelbruk (bruk av ressurser).
  • Kunne være med å utvikle og gjennomføre aktiviteter som vil øke organisasjonens måloppnåelse.
  • Kunne være med på å utvikle organisasjonens markedsplan.
  • Kunne være med på å gjennomføre ulike markedsaktiviteter.
  • Kunne gjennomføre en analyse av de viktigste forholdene som påvirker organisasjonens effektivitet og derigjennom lønnsomhet.

Generell kompetanse:

  • Ha oversikt over noen sentrale kilder og oppslagsverk i faget.
  • Kunne gjøre noen kritiske refleksjoner i forhold til markedsføringsfaget betydning både for bedriften, miljøet, forbrukeren og samfunnet.
  • Kunne arbeide selvstendig med å utvikle markedsaktiviteter med utgangspunkt i de markedsmessige utfordringene bedriften står overfor.
  • Kunne bidra til økt systematisk og bevisst tenkning omkring markedsføring i bedriften.
  • Kunne bidra i en etisk vurdering av organisasjonens markedsarbeid.
  • Kunne identifisere og gjøre bruk av viktige kilder for markedsinformasjon.

Language of instruction

Norsk

Teaching methods

Emnetimeplanen BED - 1004-1 gir informasjon om hvor og når forelesningene finner sted. Forelesningsplanen vil bli lagt ut på Fronter.

Assessment

4-timers skriftlig individuell eksamen. Karakterskala A-E, med F som stryk. For å få avlegge eksamen må studentene få godkjent arbeidskrav. Kravet kan leveres i grupper eller individuelt. Problemstillingen vil bli gitt tidlig i semestret. Krav til godkjent ligger høyere enn det som normalt forventes for å få bestått/karakteren E.

Skriftlig eksamen avholdes ved campusene i Alta, Tromsø, Kirkenes, Harstad og Narvik, samt ved Nord-Troms studiesenter og studiesenteret på Finnsnes. I tillegg vil det bli avhold skriftlig eksamen på nærmere bestemt lokasjon i Oslo. Ved eksamensavvikling i Oslo og ved studiesentere vil det påløpe en viss egenandel for dekning av eksterne utgifter (leie av lokaler, ekstravakter etc.). Studentene må velge eksamenssted når de registrerer seg til eksamen i studentweb. Studenter som ikke registrerer eksamenssted vil bli plassert på eksamenslisten i Tromsø eller Alta.

Etter søknad kan det vurderes om eksamen kan avholdes ved andre studiesteder. I utgangspunktet må det være minimum ti kandidater ved annet studiested før eksamen ved annet studiested vurderes.

Det tilbys kontinuasjonseksamen i emnet. Kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen består av en skriftlig fire timers skoleeksamen (teller 100%) og avvikles ved campus Alta for dem som gikk opp til ordinær eksamen i Alta, Hammerfest og Kirkenes, og ved campus Tromsø for dem som gikk opp til ordinær eksamen i Tromsø, Finnsnes, Oslo og Nordreisa.


Schedule

Course overlap

F-145 Fiskerimarkedsføring 6 stp
F-145B Markedsføring I 10 stp
ØS112 Markedsføring med prosjekt 10 stp
BED-1004F Markedsføring 10 stp

Recommended reading/syllabus

Pensumlitteratur oppgis i Fronter ved semesterstart eller kan oppgis og kjøpes ved henvendelse til bokhandelen Akademika i Tromsø / Tromso@akademika.no