autumn 2020
ARK-3026 Sentrale perspektiver på arkeologisk teori og metode - 10 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk for masterstudenter i arkeologi. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Course content

Emnet vil diskutere nyere perspektiver i arkeologisk teori og/eller metode. De aktuelle temaene vil rullere fra år til år, avhengig av fagets utvikling og tilgjengelig fagpersonell. 

Objective of the course

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten skal ha:

  • Dypere innsikt i en rekke perspektiver i arkeologiske teori og/eller metode

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • Gi en kritisk vurdering av teoriene og/eller metodene som blir anvendt i arkeologiske fortolkninger

Kompetanse

  • Evne til å utnytte utvalgte teoretiske og/eller metodiske perspektiver i egen forskning på masternivå


Language of instruction and examination

Undervisningsspråket er norsk.

Eksamensspråket er norsk, svensk eller dansk. Søknad om å få skrive besvarelsen på engelsk og/eller få engelsk oppgavetekst rettes til instituttet.


Teaching methods

Emnet består av ca. 10 dobbeltimer med seminarundervisning.

Assessment

Arbeidskrav:

Deltakelse på minst 7 av seminarene.

I tillegg legges det opp til 2-3 korte muntlige eller skriftlige fremlegg i relasjon til arbeid med pensum.

Eksamen:

Eksamen består av en ca. 5 siders (1800-2000 ord) skriftlig oppgave over et selvvalgt tema relatert til emnets innhold, samt en muntlig presentasjon på ca. 15 minutter med utgangspunkt i den skriftlige oppgaven. Presentasjonen kan være med eller uten Powerpoint eller andre hjelpemidler. Den muntlige presentasjonen følges av en samtale med sensorene om temaet. Denne skal ikke overstige 30 minutter. Karakteren baseres på en samlet vurdering av den muntlige og skriftlige prestasjon. Sensorkomiteen skal bestå av emneansvarlig og en annen intern ansatt. 

Karakterer fra A-E for bestått og F for ikke bestått.

Kontinuasjonseksamen:

Det tilbys kontinuasjonseksamen ved karakteren F.


  • Earlier years and semesters for this topic