Ønsker du å arbeide med personers, gruppers og befolkningens helse, aktivitet og deltakelse?
Bachelor i ergoterapi er et praktisk og kreativt studie for deg som vil arbeide med menneskers helse og aktivitet i ulike aldre og livssituasjoner. Ergoterapeuten har inngående kunnskap om kropp og funksjon og hjelper mennesker med å delta aktivt i hverdagslivet.
Bachelor i ergoterapi er et heltidsstudium over tre år og utgjør 180 studiepoeng. Obligatoriske praksisstudier utgjør til sammen 30 uker.
Alle emner i studieprogrammet er obligatoriske og må gjennomføres i gitt rekkefølge. Emnene bygger på foregående emner og stiller gradvis høyere krav til studentenes kompetanse og selvstendighet. Andre, tredje og fjerde semester følger et livsløpsperspektiv, med fokus på barns, ungdoms, voksnes og eldres helse, aktivitet og deltakelse.
Første studieår
I løpet av første studieår introduseres studentene for ergoterapifaget med fokus på grunnleggende teori og sentrale begreper, samt får de første innblikk i ergoterapeuters arbeidsoppgaver og yrkesetikk. Studentene lærer om ergoterapifagets historie og betydning i samfunnet. Lovverk relevant for ergoterapeutisk profesjonsutøvelse introduseres. Ergoterapeutisk forståelse av aktiviteters betydning i hverdagslivet utforskes og kunnskap om ressurser og utfordringer i menneskets aktivitetsdeltakelse drøftes. Videre vektlegges grunnleggende kunnskap om ulike forutsetninger for deltakelse i hensiktsmessig og meningsfull aktivitet. Studentene opparbeider en begynnende forståelse for at menneske og omgivelser påvirker hverandre gjennom samspill i aktivitetsdeltakelse og at dette endres gjennom livsløpet. Læring av ergoterapeutisk arbeidsprosess påbegynnes. Videre utforskes aktivitetsanalyse som kjernekompetanse i ergoterapi og andre aktivitetsbaserte kartleggingsverktøy. Studentene introduseres for universell utforming og velferdsteknologi. Studieprogrammets livsløpsperspektiv starter på slutten av første studieår med undervisning om barns helse, utvikling og lek samt habilitering og ergoterapi for barn. Studentene får erfaring med samarbeid og betydningen av å ha respekt for andre gjennom gruppearbeid på utdanningen samt i tverrprofesjonelle grupper med andre helsefagstudenter. Undervisningen første studieår foregår på campus, i nærmiljøet og gjennom praksisstudier som introduksjonspraksis, punktpraksis og barnehagepraksis lokalt, samt lengre praksisperiode hos ergoterapeut i landsdelen.
Andre studieår
I andre studieår skal studentene lære ulike måter å kartlegge og iverksette tiltak innen habilitering og rehabilitering samt behandlende og palliativ ergoterapi. Livsløpsperspektivet fortsetter i andre studieår med ungdoms helse, deltakelse og tilhørighet. Kunnskapsgrunnlag og metoder som anvendes i ergoterapi for å forstå og fremme ungdommers tilknytning og aktivitetsengasjement/-deltakelse i meningsfull aktivitet vektlegges. Ergoterapeutisk bruk av kreative aktiviteter og arbeid med grupper er sentralt. Studentene viderefører læring om kommunikasjon, relasjonsbygging og utvikling av personlig terapeutisk kompetanse. Høstsemesteret går videre med fokus på voksnes helse og hverdagsliv med særlig vekt på deltakelse i arbeid hvor studentene utfører arbeidsplassvurdering. Livsløpsfokuset avsluttes med fokus på eldres, helse, hverdagsliv og deltagelse. Kunnskap om aldringsprosessen og helserelaterte tilstander belyses ut fra ulike perspektiv for å forstå eldres ressurser og utfordringer i hverdagsliv og aktivitetsdeltakelse. I dette emnet inngår en lengre praksisperiode hvor klinisk resonnering i utøvelse av ergoterapeutisk arbeidsprosess er sentralt. I denne praksisperioden kan studentene få erfaring med ergoterapi til ulike aldersgrupper. I løpet av året øver studentene på å arbeide kunnskapsbasert. De får grunnleggende opplæring i vitenskapsteori, etikk og ulike metoder som anvendes i forskning. Praksisstudier andre studieår er kort praksisperiode innen arbeidshelse og lengre praksisperiode hos ergoterapeut i landsdelen, eller som utveksling.
Tredje studieår
I tredje studieår videreutvikler studentene sin ergoterapifaglige kompetanse gjennom fordypning i noen tema. Studieåret starter med fokus på helsefremmende og forebyggende arbeid samt universell utforming. Studentene skal utforske hvilke faktorer som påvirker helse og deltagelse i aktivitet og hvordan god og dårlig helse er distribuert i ulike befolkningsgrupper. Studentene lærer å vurdere tjenester og arealer, samt planer og tiltak for befolkningens helse lokalt, nasjonalt og globalt. Utdypende kjennskap til ergoterapeuters arbeidsoppgaver, egen handlingskompetanse og ergoterapifaglig identitet, samt evne til selvstendig arbeid utvikles særlig i siste lengre praksisperiode. Arbeid med bacheloroppgaven innebærer å anvende vitenskapelige metoder i fordypning i et valgt tema innen ergoterapi og/eller aktivitetsvitenskap. I siste emne skal studentene også videreutvikle sin forståelse av helse- og velferdssystemet, og ergoterapeuters rolle i ledelse og kvalitetsutvikling av tjenester utforskes. Studentene utvikler også sin kompetanse innen veiledning. Ergoterapifagets egenart og betydning i samfunnet analyseres. Praksisstudier tredje studieår er punktpraksis om universell utforming og siste lengre praksisperiode som gjennomføres i landsdelen eller som utveksling.
Kunnskaper
Ferdigheter
Generell kompetanse
Bachelorstudiet i ergoterapi kvalifiserer til å søke om autorisasjon som ergoterapeut i Norge, ifølge lov om helsepersonell, §§ 48 og 53.
Ergoterapeuter jobber med personer, med grupper og på systemnivå innen flere områder: helsefremmende, forebyggende, behandlende, palliativ, rehabiliterende og habiliterende arbeid. Ergoterapeuter jobber med ulike bruker- og aldersgrupper i helse- og velferdstjenestene i kommuner, sykehus og andre institusjoner, samt innen andre offentlige og private tjenester som barnehage, skole/utdanning, opptreningsinstitusjoner, bedriftshelsetjeneste, brukerorganisasjoner med flere. Ergoterapeuter jobber også innen offentlig forvaltning i for eksempel kommuner og fylkeskommuner, NAV (inkludert hjelpemiddelsentralene), Helsetilsynet og ulike departementer.
Semester | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | |||
1. semester (høst) |
Mennesket i aktivitet, 15 stp HEL-0700 Felleskurs Helsefakultetet, 10 stp |
Introduksjon til ergoterapi. Praksisstudier 1, 20 stp |
||||
2. semester (vår) |
Barns helse, utvikling og lek, 15 stp |
|||||
3. semester (høst) |
Ungdoms helse, deltakelse og tilhørighet, 10 stp |
Voksnes helse, deltakelse og arbeid, 15 stp |
HEL-1700 Vitenskapsteori, forskningsmetode og etikk for helsefaglige bachelorutdanninger, 10 stp |
|||
4. semester (vår) |
Eldres helse, deltakelse og hverdagsliv. Praksisstudier 2, 25 stp |
|||||
5. semester (høst) |
Folkehelse og inkluderende lokalsamfunn, 10 stp |
Profesjonsutøvelse i ergoterapi. Praksisstudier 3, 20 stp |
||||
6. semester (vår) |
Innovasjon, kvalitetsutvikling og ledelse, 15 stp |
Fagfordypnig og bacheloroppgave, 15 stp |
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Kvoter
Det er egen kvote for søkere som kan dokumentere nordnorsk/samisk tilknytning. For nærmere informasjon om dette, se Samordna opptak. Studiet er adgangsregulert.
Krav til realkompetanse
Søkeren må ha relevant yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av:
For ergoterapi regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning:
Videre gjelder følgende faglige krav:
Søknadsfristen er 1. mars for søkere med realkompetanse. For nærmere informasjon om krav til realkompetanse, se Opptak til studier på bakgrunn av realkompetanse.
Poenggrenser for opptak høsten 2019
Førstegangsvitnemålskvote: 46.8/ førstegangsvitnemålskvote Nord-Norge: 38.1
Ordinær kvote: 51.9 / ordinærkvote Nord-Norge: 41.1
Samisk kvote: oppgis ikke.
Politiattest
Søkere som tas opp på ergoterapiutdanninga må legge fram politiattest jf. Universitets- og høyskoleloven § 4-9 andre ledd, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 5-4.
Overflytting
Søknad om overflytting til 2. studieår, eventuelt 3. studieår, gjennomføres som et eget lokalt opptak. Søknadskoden for ergoterapi er 3042. For nærmere informasjon om retningslinjer for overflytting se her. Fristen for å søke om overflytting er 15. april.
Forventet arbeidsomfang er 1500-1800 timer pr. studieår. Studieåret har 40 uker undervisning. For å nå forventet læringsutbytte må studentene forvente å arbeide omtrent 40 timer i uken med studiene, inkludert timeplanfestet undervisning, praksisstudier og selvstudium. Praksisstudier og en betydelig andel av timeplanfestet undervisning er obligatorisk.
Studiet har fokus på praksisnære og varierte studentaktive læringsformer. Læringssituasjonene tilrettelegges for å fremme forståelse av sammenhengen mellom teoretisk kunnskap og praktisk handling. Problembasert læring (PBL) og casebasert læring (CBL) er læringsformer som ligger til grunn for mye av undervisningen.
Det blir brukt varierte undervisnings- lærings- og arbeidsformer i studiet, blant annet forelesninger, ferdighetstrening, seminarer med framlegg, temadager, omvendt undervisning (med lærerveiledning), gruppearbeid, selvstudier, skriftlige arbeider, samt bruk av digitale læringsressurser.
Det gis muligheter for deltakelse i tverrprofesjonell samarbeidslæring i form av tverrfaglig undervisning og som en del av praksisstudier.
Det anvendes ulike eksamensformer i studieprogrammet både individuelt og i grupper, skriftlig og muntlig. Eksamenene vurderes enten gradert på en skala fra A til E for bestått og F for stryk, eller ved bestått/ikke bestått. For øvrig gjelder "Forskrift for eksamener ved UiT Norges arktiske universitet."
Praksisstudiene er den delen av studieprogrammet som foregår i autentiske yrkessituasjoner på arenaer der ergoterapeuter arbeider. Studentene skal få variert praksiserfaring med ulike brukergrupper, i både kommune- og institusjonshelsetjeneste og må påregne å reise ut av Tromsø i minst en av praksisperiodene. UiT Norges arktiske universitet har avtaler med samarbeidspartnere i hele Nord-Norge. Utdanningen fordeler tilgjengelige praksisplasser til studentene ut fra nærmere angitte kriterier.
Praksisstudiene utgjør til sammen 30 studieuker og fordeles over de tre studieårene slik:
1. studieår:
Høst: 3 dager, Vår: 7 uker og 7 dager + 2 dager = Totalt: 9 uker og 2 dager
2. studieår:
Høst: 2 uker, Vår: 8 uker = Totalt: 10 uker
3. studieår:
Høst: 3 dager og 10 uker = Totalt: 10 uker og 3 dager
Praksisstudier er obligatoriske. Fravær fra praksisstudiene på inntil 10% kan godkjennes dersom forventet læringsutbytte er oppnådd. Hovedregel er at fravær over 10% ikke gir grunnlag for vurdering av praksisperioden og vil normalt føre til endret studieprogresjon. Enkelte forhold knyttet til praksisstudiene som studentens adgang til å framstille seg til ny praksisperiode og varsel om fare for ikke å bestå praksisperioden, er regulert i forskrift for eksamener ved UiT Norges arktiske universitet.
Norsk.
Bachelor i ergoterapi kvalifiserer for opptak til videreutdanninger og mastergradsstudier. Etter gjennomført utdanning og arbeidserfaring som ergoterapeut har man også mulighet for spesialisering etter ordning fra Norsk ergoterapeutforbund.
Bachelor i ergoterapi samarbeider med utdanningsinstitusjoner i Norden og andre land bl.a. England og Zambia. Bachelorprogrammet er medlem i European Network of Occupational Therapy in Higher Education (ENOTHE).
Institute | Country |
---|---|
Linköping University | Sverige |
VIA University College | Danmark |
University of the West of England, Bristol | Storbritannia og Nord-Irland |
ARCADA Polytechnic | Finland |
Lithuanian University of Health Sciences | Litauen |
University College of Northern Denmark | Danmark |
South-Eastern Finland University of Applied Sciences | Finland |
Zambia | Zambia |
University College of Skövde | Sverige |
University College of Northern Denmark | Danmark |
UiT-Ergoterapi from UiT Helsefak on Vimeo.