Som fysioterapeut vil du kunne arbeide med helse på mange arenaer. Oppgavene kan være både helsefremmende, forebyggende og behandlende, og rettes mot pasienter/brukere i alle aldre, individuelt eller i grupper. Det legges vekt på de utfordringer som er fremtredende i dagens helsetjeneste, sammensatte helseproblemer og sammenhengen mellom funksjon/funksjonsforstyrrelser, sosialt liv og nærmiljø.
Studiet er et heltidsstudium på 3 år og utgjør 180 studiepoeng. Obligatoriske praksisstudier utgjør til sammen 30 uker fulltidsstudier. Alle emner er obligatoriske, bygger på hverandre og stiller gradvis høyere krav til studentenes kompetanse og selvstendighet. Studentene kommer tidlig i gang med praksisstudier, og det er en tett kobling mellom undervisning og praksisstudiene.
Første studieår
Det første studieåret retter fokus mot kroppens normale oppbygning og dens utvikling gjennom livsløpet. Det er mye praktisk undervisning, og studentene kommer godt i gang med å lære analyse av bevegelser og undersøkelse av funksjon hos både barn, voksne og eldre. Studentene tilegner seg kunnskap om ulike måter å forstå begrepene kropp, helse og funksjon på, og deres sammenheng med kultur og samfunn. I løpet av studieåret utvikler studentene en begynnende forståelse av folkehelse og folkehelsearbeid, og får erfaring med å instruere grupper i bevegelsesaktiviteter. Undervisningen tar også for seg fysioterapeuters arbeidsoppgaver, profesjonens samfunnsmandat og fagets historie. Fysioterapistudentene møter studenter fra andre helseprofesjonsutdanninger i felles undervisning som utgjør starten på utvikling av tverrprofesjonell samarbeidskompetanse. Praksisstudier utgjør til sammen 4 uker.
Andre studieår
I andre studieår lærer studentene om hvordan sykdom, belastninger og plager påvirker funksjon og livskvalitet. Undervisningen utfordrer dem til å reflektere over hvordan helse, funksjon og deltakelse påvirkes av et samspill mellom biologiske og fysiologiske prosesser og personlige, miljømessige, sosiale og kulturelle forhold. Gjennom studieåret får studentene øvet på klinisk undersøkelse, resonnering, vurdering og behandling. Læringsaktivitetene legger til rette for å videreutvikle evnen til å se sammenhenger mellom ulike deler av en pasientundersøkelse og beskrive funn på en oversiktlig og strukturert måte. Studieåret inneholder innføring i vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk, som også kobles til klinisk praksis og dokumentasjon i fysioterapi. Praksisstudier utgjør til sammen 12 uker.
Tredje studieår
I løpet av tredje studieår utvikler studentene større grad av faglig og profesjonell selvstendighet, for å kunne møte de krav og forventninger som stilles til en ferdigutdannet fysioterapeut. Undervisningen tar opp en bredde av kliniske temaer og problemstillinger som fysioterapeuter møter i praksis. Dokumentasjon av praksis, systematisk refleksjon over egne erfaringer og bruk av forskningsbasert kunnskap står sentralt. Studieåret inneholder også fordypning i folkehelsearbeid, hvor studentene lærer om hvordan helse, funksjon, aktivitet og deltakelse henger sammen med organisatoriske, demografiske, miljømessige og mellommenneskelige forhold. I bacheloroppgaven fordyper studentene seg i et selvvalgt tema innen fysioterapi, og får erfaring med å gjennomføre og rapportere et faglig utviklingsprosjekt der vitenskapelige metoder tas i bruk. Praksisstudier utgjør til sammen 14 uker.
Kunnskap
Ferdigheter
Generell kompetanse
Som fysioterapeut kan du arbeide innenfor alle deler av helsetjenesten: kommuner, sykehus, private institutter, rehabiliteringssentre og opptreningsinstitusjoner. En del fysioterapeuter arbeider også andre steder, som for eksempel i pasientorganisasjoner, bedriftshelsetjeneste, egen bedrift, idrettslag, på treningssentre eller innen offentlig forvaltning.
For å få autorisasjon som fysioterapeut i Norge, jfr. Helsepersonelloven, §§ 48 og 53, må du etter endt utdanning gjennomføre en ettårig og lønnet turnustjeneste.
Semester | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | |||
1. sem (høst) |
Fysiologisk grunnlag for bevegelse og funksjon, 15 stp |
Bevegelsesanalyse og funksjonsundersøkelse, 25 stp |
Samfunn og folkehelse, 10 stp |
HEL-0700 Fellesemne, 10 stp |
||
2. sem (vår) | ||||||
3. sem (høst) |
Undersøkelse og vurdering i fysioterapi, 20 stp |
Praksisstudier: undersøkelse, vurdering og tiltak, 10 stp |
HEL-1700 Etikk, vitenskapsteori og forskningsmetode, 10 stp |
|||
4. sem (vår) |
Vurdering og tiltak i fysioterapi, 20 stp |
|||||
5. sem (høst) |
Fordypning i folkehelse, 10 stp |
Dyktiggjøring og selvstendighet i klinisk fysioterapi, 35 stp |
FYT-2530 Bacheloroppgave, 15 stp |
|||
6. sem (vår) |
Generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.
Kvoter
Det er egen kvote for søkere som kan dokumentere nordnorsk/samisk tilknytning. For nærmere informasjon om dette, se Samordna opptak. Studiet er adgangsregulert.
Krav til realkompetanse
Søkeren må ha relevant yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av:
For fysioterapi regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning:
Videre gjelder følgende faglige krav:
Søknadsfristen er 1. mars for søkere med realkompetanse. For nærmere informasjon om krav til realkompetanse, se Opptak til studier på bakgrunn av realkompetanse.
Poenggrenser for opptaket høsten 2019
Førstegangsvitnemålskvote: 51.5/ førstegangsvitnemålskvote Nord-Norge: 46.1
Ordinær kvote: 61.0/ ordinærkvote Nord-Norge: 52.5
Samisk kvote: oppgis ikke
Politiattest
Søkere som tas opp på fysioterapiutdanninga må legge fram politiattest jf. Universitets- og høyskoleloven § 4-9 andre ledd, Forskrift om opptak til høgere utdanning kapittel 6, og Helse- og omsorgstjenesteloven § 5-4.
Overflytting
Søknad om overflytting til 2. studieår, eventuelt 3. studieår, gjennomføres som et eget lokalt opptak. Søknadskoden for fysioterapi for dette opptaket er 3044. For nærmere informasjon om retningslinjer for overflytting se her. Fristen for å søke om overflytting er 15. april
For å få et godt samsvar mellom utdanning og yrkespraksis er studentaktive undervisningsformer, praksisnærhet og erfaringslæring sentrale elementer i den pedagogiske profilen til studiet. Det brukes ulike arbeidsformer som klinisk ferdighetstrening, gruppearbeid, egenstudier, praksisstudier, bevegelsesaktiviteter, forelesninger, skriftlige arbeider, temadager, seminarer, laboratorieaktiviteter og e-læring. Mange av læringsaktivitetene tar utgangspunkt i autentiske situasjoner fra praksis.
Forventet arbeidsomfang er 1500-1800 timer per studieår. Dette innebærer at studenter forventes å måtte arbeide omtrent 40 timer i uka for å oppnå læringsutbyttet.
Eksamensformer som benyttes er blant annet skriftlig skoleeksamen, individuell og gruppebasert hjemmeeksamen, individuell praktisk-muntlig klinisk eksamen, individuell mappevurdering.
Praksisstudiene er obligatoriske. Omfanget av praksisstudier tilsvarer totalt 30 uker fulltidsstudier. Praksisstudiene er fordelt med 4 uker på første studieår, 12 uker på andre studieår og 14 uker på tredje studieår.
Praksisstudiene omfatter hovedsakelig pasient-/brukerrettet arbeid og finner sted i den offentlige og private helsetjenesten i hele Nord-Norge. Deler av praksisstudiene gjennomføres på relevante arenaer utenfor helsevesenet, for eksempel relatert til helsefremmende og forebyggende arbeid. UiT Norges arktiske universitet har avtaler med praksistilbydere og finner praksisplasser til studentene.
Norsk.
Studiet kvalifiserer for opptak til masterstudier i helsefag og fysioterapi.
Studenter kan søke om å gjennomføre deler av utdanningsløpet i utlandet. UiT Norges arktiske universitet har avtaler om studentutveksling med en rekke utenlandske institusjoner. De fleste avtalene er tilknyttet utvekslingsprogrammer som Erasmus+ (Europa) og Nordplus (Norden), men det finnes også muligheter for å utveksle utenfor Europa. Oppdatert informasjon om utvekslingsmuligheter for studenter finnes på UiTs nettsider: www.uit.no.
Utvekslingsopphold gjennomføres fortrinnsvis i løpet av fjerde til sjette semester. Studenter som søker om utvekslingsopphold vil vurderes og rangeres på bakgrunn av både faglige og personlige forutsetninger. Studenter må ha avlagt minimum 60 studiepoeng før avreise. I forbindelse med utvekslingsopphold på tredje studieår kan det være aktuelt å justere på fordelingen av praksisuker mellom femte og sjette semester for å legge til rette for utveksling knyttet til praksisstudier.
Institute | Country |
---|---|
Linköping University | Sverige |
VIA University College | Danmark |
University of the West of England, Bristol | Storbritannia og Nord-Irland |
ARCADA Polytechnic | Finland |
University College Copenhagen | Danmark |
Lithuanian University of Health Sciences | Litauen |
University College of Northern Denmark | Danmark |
South-Eastern Finland University of Applied Sciences | Finland |
University College of Skövde | Sverige |
University College of Northern Denmark | Danmark |
Oulu University of Applied Sciences | Finland |