Saksbehandler
Yrkestittelen saksbehandler er en fellesbetegnelse for ulike yrker i både offentlige og private virksomheter. Vanlige arbeidsoppgaver for saksbehandleren: Det daglige arbeidet kan variere fra arbeidssted til arbeidssted. Mange bedrifter har behov for saksbehandlere med spesialkompetanse innenfor et fagfelt. Ofte vil en saksbehandler ha høyere utdanning innenfor fagområdet han eller hun jobber med. Saksbehandleren har i mange tilfeller faglig bakgrunn som jurist, økonom eller annen utdanning. Saksbehandlere samarbeider tett med offentlig forvaltning, avdelinger og høyere administrative organ. I mange tilfeller er derfor juridisk kompetanse og kunnskap om offentlige prosesser nyttig. Saksbehandlere har ofte en bakgrunn som økonom, jurist, samfunnsviter eller annen administrativ og organisatorisk utdanning. Etter- og videreutdanning Som saksbehandler kan du være ansatt i stat, kommune eller fylkeskommune, men også i private firmaer som eksempelvis i en bank eller i et forsikringsselskap. Saksbehandlere må være strukturerte, ha evnen til å jobbe etter planer og ha en god muntlig og skriftlig fremstillingsevne. Det er viktig å være serviceinnstilt.
Det finnes flere skreddersydde videreutdanninger for saksbehandlere. Videreutdanning innenfor temaer som juss, økonomi eller offentlig forvaltning er ofte etterspurt.
- Other study related pages
-
Entire studies at UiT
-
Continuing education
-
What do you want to become?