IKT-servicemedarbeider
Som IKT-servicemedarbeider jobber du med drift, brukerstøtte, opplæring og rådgivning i forbindelse med arbeidsplassens IKT-løsninger og IKT-infrastruktur. Vanlige arbeidsoppgaver for en IKT-servicemedarbeider: Arbeidsoppgavene varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass, men for en IKT-servicefaglært er det nødvendig å ha god kjennskap til bedriftens IKT-systemer. I dette yrket må du være oppdatert på ny teknologi, nye IT-løsninger og nye arbeidsverktøy. Du må kunne mestre teknisk engelsk, siden bruksanvisninger ofte er på engelsk. Mange IKT-servicefaglærte arbeider som IT-konsulenter. Tidligere ble faget i videregående opplæring kalt IKT-driftsoperatør. Utdanning til fagarbeider er et yrkesfaglig løp i videregående opplæring. IKT-servicemedarbeidere er ansatt i både offentlig og privat sektor, og i små og store bedrifter. Du kan være en del av et IKT-team på en stor arbeidsplass, eller fungere som eneste IKT-medarbeider i en liten bedrift. Som IKT-servicemedarbeider har du mye kontakt med både medarbeidere, kunder og leverandører. Derfor må du være flink til å kommunisere, formidle og samarbeide. Du må kunne arbeide systematisk og nøyaktig, og være i stand til å finne informasjon og løsninger på ulike problemer. En evne til å takle omstilling og endring i et fagfelt i stadig utvikling kommer godt med.
- Other study related pages
-
Entire studies at UiT
-
Continuing education
-
What do you want to become?