Kartlegging av levekårene til personer med utviklingshemming i samiske områder

Header image Foto: Mostphotos

 

I dette prosjektet ønsker vi å studere levekårssituasjonen for personer med utviklingshemming innenfor det samiske forvaltningsområdet. Fokus vil være på sentrale levekårsvariabler som skole, utdanning og arbeid, bolig og økonomi, helse og sosialt nettverk, samt deltakelse (fritid, kultur, organisasjonsaktivitet) fysisk og virtuelt (sosiale medier). Forskningsspørsmålet for dette prosjektet er levekårssituasjonen for mennesker med utviklingshemming og samisk bakgrunn. Det vil i tillegg til materielle og sosiale levekår også være sentralt å inkludere to tilleggsdimensjoner, nemlig demokratisk deltakelse/ selvbestemmelse og erfaringer med diskriminering.


I dette prosjektet ønsker vi å studere levekårssituasjonen for personer med utviklingshemming innenfor det samiske forvaltningsområdet. Fokus vil være på sentrale levekårsvariabler som skole, utdanning og arbeid, bolig og økonomi, helse og sosialt nettverk, samt deltakelse (fritid, kultur, organisasjonsaktivitet) fysisk og virtuelt (sosiale medier).


Start: august 01. 2016
Slutt: oktober 30. 2017
Enhet: Department of Social Education

Kategorier: Anvendt forskning
Disipliner: Samfunnsvitenskap
Nøkkelord: Livskvalitet / Levekår / Personer med utviklingshemming




Finansiering:

Barne-, ungdoms og familiedirektoratet (Bufdir)


Medlemmer:

Hege Kristin Gjertsen
Marit Ruth Rustad
Leif Svein Lysvik
Ingrid Fylling
Gunn Elin Fedreheim
Line Melbøe


Resultater:

  1. Likeverd: same og funksjonshemmet (Article in business/trade/industry journal)
  2. Demokratisk deltakelse blant mennesker i en dobbel minoritetssituasjon som same og funksjonshemmet. (Academic article)
  3. Samer med funskjonsnedsettelse (Popular scientific lecture)
  4. Kartlegging av levekårene til personer med utviklingshemming i samiske områder (Report)
  5. Personer med utviklingshemming har dårligere levekår enn andre! (Feature article)
  6. Culturalisation, Homogenisation, Assimilation? Intersectional perspectives on life stories of Sami people with Disabilities (Academic lecture)
  7. Disparate Histories or Similar Trajectories? Disability state welfare systems for Indigenous Australians and the Sami of Norway (Academic lecture)
  8. Kartlegging av levekårene til personer med utviklingshemming i samiske områder. (Academic lecture)
  9. Situasjonen til samer med funksjonsnedsettelse(r). (Academic lecture)
  10. Erfaringer med brukermedvirkning i en undersøkelse av levekårssituasjonen til mennesker med utviklingshemming i samiske områder. (Academic lecture)
  11. Erfaring med brukermedvirkning i forskningsprosjekt om levekårene til mennesker med utviklingshemming i samiske områder. (Academic lecture)
  12. Erfaringer med brukermedvirkning i en undersøkelse av levekårene til personer med utviklingshemming i samiske områder (Lecture)
  13. The living conditions of Sami people with intellectual disabilities in Norway (Academic lecture)
  14. "Kartlegging av levekår til personer med utviklingshemming i samiske områder" Presentasjon og diskusjon av funn. (Lecture)
  15. The living conditions of Sami people with intellectual disabilities in Norway (Lecture)
  16. Et folk uten diagnoser (Interview)
  17. Store forskjeller mellom samer og andre. (Interview)
  18. Skal menneskerettighetene til mennesker med utviklingshemming bedres må deres kunnskap komme frem! (Feature article)
  19. Cultural sensitivity and barriers: Sami people with disabilities facing the welfare system (Academic article)
  20. Levekårene til personer med utviklingshemming i samiske områder. (Lecture)
  21. Role of the “differently-abled” researcher: Challenges and solutions in inclusive research (Academic article)
  22. Can we talk about inclusive reseacrh in quantitative studies? (Academic lecture)
  23. Identity construction of Sami people with disabilities (Academic article)
  24. Møtet med velferdstjenestene (Academic lecture)
  25. Samer får ikke likeverdige tjenester (Interview)
  26. Markering av verdens-dagen for psykisk helse i Karasjok (Interview)
  27. Markering av verdens-dagen for psykisk helse i Karasjok (Interview)
  28. Mental health among Sami people with intellectual disability (Academic article)
  29. Måtte søke om å bli samboere. Kommunen sa nei tre ganger. (Interview)
  30. Hva skal til for at vi skal leve som andre? Levekårsundersøkelse blant personer med utviklingshemning i samiske områder (Lecture)
  31. Situation of Sami women with disabilities in Norway (Lecture)
  32. People with intellectual disability as respondents in studies on living conditions (Academic lecture)
  33. Å forske sammen i kvantitativ forskning (Academic chapter/article/Conference paper)
  34. Medforksningskurs for personer med nedsatt funksjonsevne (Popular scientific lecture)
  35. People with intellectual disabilities can speak for themselves! a methodological discussion of using people with mild and moderate intellectual disabilities as participants in living conditions studies (Academic article)
  36. Inkluderende og bærekraftig utdanning for alle, også for elever med funksjonsnedsettelser og samiske bakgrunn (Lecture)
  37. Hate speech targeting Sami people with disabilities (Academic lecture)
  38. Hate speech targeting Sami people with disabilites (Academic chapter/article/Conference paper)
  39. Selvbestemmelse for personer med utviklingshemming: Kan kjønn og alder forklare noe av variasjonen? (Academic article)
  40. Intervjufunn - Meningen med arbeid for mennesker med utviklingshemming eller nedsatt arbeidsevne. (Academic lecture)
  41. Disability equality in the Sámi population in Norway (Academic lecture)