Forebygging av skolefrafall gjennom sosiale og akademiske støttetiltak

Header image Guttas campus

Undersøkelsen retter seg mot hvilke erfaringer guttene selv gjør seg under og etter Guttas campus. Hvordan opplevde de å være på camp, hva var bra, hva var nyttig, lærte de noe daglig på camp, hvordan var samværet med de andre deltagerne og hva var annerledes på camp i forhold til på skolen, hva synes de om programmet og hvordan var det å komme tilbake på skolen. Intervjurunde nummer to handler om erfaringene de har fått med å delta på mentorsentre hver annen uke og om erfaringene fra campen fremdeles har en innvirkning på skoleengasjement og trivsel. Intervju tre handler om å kartlegge overgangen til videregående. Hvor de kom inn, hva de tenker nå og ettervirkningene av Guttas Campus.

Prosjektet består av tre intervju-runder med 16 deltagere på Guttas Campus i Nord i 2022. Guttene ble intervjuet etter at de kom tilbake på skolen om høsten i 10 klasse. Campen var i juni mens de ennå gikk i niende klasse.

Guttene ble også intervjuet utpå våren før eksamen i tiende klasse og intervjuet på telefon høsten nov/desember 2023 da de de etter planen skulle ha startet videregående skole.


Start: mai 01. 2022
Slutt: juli 31. 2025
Enhet: Department of Social Education





Medlemmer:

Gro Hilde Ramsdal


Resultater:

  1. Theoretical Basis for a Group Intervention Aimed at Preventing High School Dropout: The Case of ‘Guttas Campus’ (Academic article)
  2. A SCHOOL DROPOUT PREVENTION PROGRAM (Poster)
  3. Guttas Campus sett fra et teoretisk ståsted (Academic chapter/article/Conference paper)