Digital praksis i barnehagen - kompetansepakke
BARNkunneforskere utvikler kompetansepakker for digital praksis i barnehagen med forskere ved UiS.
Prosjektet Digital praksis i barnehagen er et nasjonalt utviklingsarbeid finansiert av Utdanningsdirektoratet, med et totalbudsjett på 3 500 000 kroner. Målet er å utvikle en kompetansepakke bestående av fem moduler som skal styrke barnehageansattes profesjonsfaglige digitale kompetanse og bidra til en pedagogisk forsvarlig bruk av digital teknologi i barnehagen. Les mer om målet med kompetansepakken her.
Prosjektet ledes av førstelektor Maria Dardanou ved UiT Norges arktiske universitet, med bidrag fra Torstein Unstad Heimdal (universitetslektor ved UiT), Marianne Undheim (førsteamanuensis ved Universitetet i Stavanger) og Enrico Pollarolo (Universitetet i Stavanger).
Kompetansepakken utvikles i tett samarbeid med praksisfeltet, inkludert universitetsbarnehager ved UiT, barnehager i Time kommune og ReTro-nettverket i Tromsø.
- Modul 1, som fokuserer på personalets kompetanse, er ferdigstilt og ute til testing
- Modul 2 – Å være barn i en digital verden – er under utvikling.
- De øvrige modulene vil omhandle digital lek, kreativitet og digital dømmekraft.
Hele kompetansepakken skal være tilgjengelig høsten 2026 via kompetanse.udir.no.
Se rammeplanens mål om barnehagens digitale praksis.
Medlemmer:
Finansiering:
3,5 millioner NOK fra Utdanningsdirektoratet