Hurra! Nils Christian Tveiterås har disputert
BARNkunne UiT vil gratulere Nils Christian med en utrolig spennende og velregisert prøveforelesning og disputas 31.okt 2025
Tittel på avhandlingen som kan leses HER:
«Digital kompetanse i norsk barnehagelærerutdanning: En kvalitativ studie med utgangspunkt i ulike læreplandomener»
Prøveforelesingstekst:
"Utforsk hvordan andre teorier enn de som er anvendt i avhandlinga kunne ha bidratt i analyse av avhandlingas empiri?”
Opptak av prøveforelesningen finnes HER.
Opptak av selve disputasen finnes HER.

Fra venstre: Siri S. Madsen (veileder), Siw Skrøvset (instituttleder), Fredrik Mørk Røkenes (2.opponent), Helle Mathiasen (1.opponent), Jens Breivik (leder av komiteen), Nils Christian Tveiterås (doktorand).
Populærvitenskapelig sammendrag:
Denne avhandlingen undersøker hvordan digital kompetanse i barnehagelærerutdanning kan forstås. Det anlegges et bredt perspektiv som spenner fra hvordan utdanningen blir forsøkt formet gjennom ulike styringsdokumenter, til hva som faktisk foregår i studentenes hverdag. Ettersom digitaliseringen også har nådd barnehagesektoren, må utdanningen forberede studentene på hvordan de skal håndtere digital teknologi i denne konteksten. Avhandlingen består av tre vitenskapelige arbeider som belyser ulike sider ved digital kompetanse i barnehagelærerutdanning, samt ei kappe hvor sammenhengen mellom de tre delarbeidene blir utdypet og diskutert. Goodlads (1979) læreplanteori fungerer som en overgripende ramme for å se hele avhandlingen som en helhetlig studie av digital kompetanse på tvers av læreplandomener i barnehagelærerutdanningen. Satt i sammenheng tegner det seg noen overgripende resultater. Spesielt sentralt er at begrepsutvikling når det gjelder profesjonsfaglig digital kompetanse for barnehagelærere ikke i tilstrekkelig grad har blitt koblet til profesjonens og barnehagens særpreg. Dette kan relateres til utfordringer med utveksling av begreper og forståelser på tvers av ulike kontekster som skole og barnehage, eller mellom land. Lek og utforskning er eksempler på barnehagens særpreg, men avhandlingen viser samtidig at disse elementene også kan ha en plass i voksne studenters aktivitet med digitale verktøy. Med andre ord trenger PfDK i BLU ikke bare å handle om å tilpasse eksisterende rammeverk til barnehagekonteksten, men at denne kontekstens egenart også kan gi verdifulle bidrag ut.
Lenke til Nils Christians personkort på UiT: https://uit.no/ansatte/nils.c.tveiteras
GRATULERER SÅ MYE!
Publisert: 01.11.2025
Lenke til denne siden