Ny artikkel om forskning på et barnemuseum
Barnkunneforskere har utforsket lokal kultur og tradisjoner gjennom kunstneriske aktiviter og lek på et barnemuseum



Bente Karlsen Maria Dardanou Miriam Wiik
Bokkapitlet handler om hvordan barnemuseer kan bidra til barns lek og forståelse av lokal kultur og tradisjoner gjennom kunstaktiviteter som museums-teater og tegning. Studien, som ble gjennomført på Barnemuseet i Midt-Troms, undersøker hvordan kulturelle artefakter hjelper barn med å skape mening rundt lokal kultur, spesielt i Nord-Norge. Gjennom deltakende observasjon og kunstbaserte metoder fulgte forskerne en gruppe barn for å forstå hvordan de engasjerer seg med museets omgivelser og aktiviteter.
Funnene viser at barnemuseer kan være viktige arenaer for å koble barn til lokal kultur og tradisjoner gjennom lek, utforskning og kreative uttrykk. Kunstbaserte tilnærminger utvider barns erfaringer og åpner for innovative kulturelle og estetiske uttrykk. Studien fremhever også hvordan barnemuseer kan styrke barns tilhørighet til lokalsamfunnet og gi innsikt i lokale kulturelle aspekter, som samisk kultur.
Referanse
Karlsen, B., Dardanou, M., Wiik, M. (2025). Exploring Local Culture and Traditions Through Art Activities and Play in a Children’s Museum. In: Klepacki, T., van Meerkerk, E., Østern, T.P. (eds) Arts and Cultural Education in a Challenging and Changing World. Yearbook of the European Network of Observatories in the Field of Arts and Cultural Education (ENO). Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-97-1896-2_8
Publisert: 25.04.2025
Lenke til denne siden