SAMINOR 1 er den første helse- og levekårsundersøkelsen i områder med samisk og norsk bosetting.
SAMINOR 1 er den første helse- og levekårsundersøkelsen i områder med samisk og norsk bosetting.
Helse- og levekårsundersøkelsen SAMINOR 1 ble gjennomført i 2003–2004 som et samarbeid mellom Senter for samisk helseforskning (SSHF) ved Institutt for samfunnsmedisin, UiT Norges arktiske universitet og Statens helseundersøkelser, som etter hvert ble innlemmet i Nasjonalt folkehelseinstitutt (FHI). SAMINOR 1-undersøkelsen ble utført parallelt med en regional helseundersøkelse (TROFINN) utført i regi av Nasjonalt folkehelseinstitutt.
Karasjok, Kautokeino, Porsanger, Tana, Nesseby, Lebesby, Alta, Loppa og Kvalsund.
Kåfjord, Kvænangen, Storfjord, Lyngen, Skånland og Lavangen
Tysfjord, Evenes, Hattfjelldal (kretsen Hattfjelldal), Grane (kretsen Majavatn), Narvik (kretsen Vassdalen)
Røyrvik og deler av Namsskogan (Trones og Furuly) og Snåsa (Vinje)
Deler av Røros kommune (Brekken)
Utenom Alta kommune hadde alle kommunene færre enn 4 000 innbyggere.
Antall deltakere det refereres til her er de som har deltatt på minst ett spørreskjema og/eller på den kliniske undersøkelsen og som ikke har reservert seg mot at opplysningene kan brukes til medisinsk forskning.
|
Menn |
Kvinner |
Totalt |
||||||
Alder |
Antall inviterte |
Antall deltakere |
% |
Antall inviterte |
Antall deltakere |
% |
Antall inviterte |
Antall deltakere |
% |
30 |
427 |
125 |
29,3 |
409 |
202 |
49,4 |
836 |
327 |
39,1 |
36-39 |
1 646 |
710 |
43,1 |
1 546 |
870 |
56,3 |
3 192 |
1 580 |
49,5 |
40-44 |
1 948 |
971 |
49,8 |
1 788 |
1 158 |
64,8 |
3 736 |
2 129 |
57,0 |
45-49 |
1 997 |
1 124 |
56,3 |
1 823 |
1 207 |
66,2 |
3 820 |
2 331 |
31,0 |
50-54 |
2 135 |
1 259 |
59,0 |
1 809 |
1 305 |
72,1 |
3 944 |
2 564 |
65,0 |
55-59 |
2 073 |
1 274 |
61,5 |
1 722 |
1 225 |
71,1 |
3 795 |
2 499 |
65,8 |
60-64 |
1 484 |
957 |
64,5 |
1 311 |
946 |
72,2 |
2 795 |
1 903 |
68,1 |
65-69 |
1 158 |
747 |
64,5 |
1 177 |
792 |
67,3 |
2 335 |
1 539 |
65,9 |
70-74 |
1 026 |
589 |
57,4 |
1 058 |
654 |
61,8 |
2 084 |
1 243 |
59,6 |
75-79 |
647 |
354 |
54,7 |
803 |
396 |
49,3 |
1 450 |
750 |
51,7 |
Totalt |
14 541 |
8 110 |
55,8 |
13 446 |
8,755 |
65,1 |
27 987 |
16 865 |
60,3 |
Da undersøkelsen startet i Nesseby, ble først et 2-siders spørreskjema (0-skjema) utarbeidet av SSHF sendt ut til utvalgte aldersgrupper sammen med et invitasjonsbrev og en informasjonsbrosjyre. De inviterte kunne velge om de kun ville delta med dette spørreskjemaet, eller om de ønsket å delta i helseundersøkelsen. Skjemaet ble returnert til Institutt for samfunnsmedisin, Universitetet i Tromsø. De som ønsket å delta i den kliniske undersøkelsen, fikk senere en invitasjon hvor tid og sted var angitt. Invitasjonen ble sendt ut sammen med et 3-siders spørreskjema (hovedskjema) som Nasjonalt folkehelseinstitutt sto bak (nordsamisk versjon av hovedskjema). Dette spørreskjemaet ble levert til personalet ved frammøte til helseundersøkelsen. Undersøkelsen foregikk på to helsebusser som var stasjonert ett eller flere steder i kommunen. Etter at den kliniske delen av helseundersøkelsen var gjort, ble deltakerne bedt om å fylle ut et 4-siders tilleggsskjema (nordsamisk versjon av tilleggsskjema, engelsk oversettelse av tilleggsskjema) fra SSHF og returnere dette til Universitetet i Tromsø. Studiedesignet ble endret etter at fire kommuner i Finnmark (Nesseby, Tana, Karasjok og Kautokeino) hadde deltatt. Bakgrunnen for endring av design var lav deltakelse på den kliniske undersøkelsen. I de påfølgende områdene ble alle invitert direkte til klinisk undersøkelse. Det første 2-siders skjemaet fra SSHF, det såkalte 0-skjemaet, ble hektet på det kliniske skjemaet fra FHI, slik at de inviterte mottok et 5 siders spørreskjema (på nordsamisk versjon, engelsk oversettelse) som de leverte ved frammøte.
For en nærmere beskrivelse av SAMINOR 1, se artikkel:
Design 1 ble benyttet i Nesseby, Tana, Karasjok og Kautokeino. Design 2 ble benyttet i resterende kommuner.
UiT Norges arktiske universitet ved universitetsdirektøren er databehandlingsansvarlig.