Mange på åpen dag

I overkant av 600 elever fra de fleste videregående skoler i Troms var i dag på Åpen dag ved UiT. - En god økning fra ifjor, forteller prosjektleder Esben Hoås Rygg.

Sojtaric, Maja
Published: 27.01.12 12:00 Updated: 31.01.12 12:51

Åpen dag.jpg (Studiekatalog (380px))
Det var trangt om plassen under Åpen dag ved UiT. Foto: Torbein Kvil Gamst.

– Avgangsklasser ved alle videregående skoler i Troms var invitert til Åpen dag. Kun to skoler sa nei til tilbudet, forteller en fornøyd prosjektleder.

I tillegg til Åpen dag, reiser representanter fra UiT rundt på utdanningsmesser og videregående skoler i Nord-Norge for å orientere om studietilbudet.

Se oversikt over hvor UiT er på skolebesøk og utdanningsmesser.

Åpen dag er et arrangement som sammenfaller med den siste dagen av utdanningsmessa i Tromsø. Der har avgangselever fra hele Troms, samt Hadsel og Andøya videregående skoler i Nordland, mulighet til å delta på faginndelte presentasjoner på UiT.

Et stappfullt vrimleareale på HSL-fakultetet vitnet om stor interesse for fagene ved universitetet. Rektor Jarle Aarbakke ønsket de potensielt nye studentene velkommen med noen velvalgte ord og råd for fremtiden. 60 prosent av disse vil statistisk sett også ende opp med å starte sitt utdanningsløp her.

– Dette var et fantastisk syn. Dere er her for å ta et viktig og vanskelig valg i livet. Og jeg skal gi dere noen grunner til hvorfor valget burde falle på Universitetet i Tromsø, sa rektoren når han så det store oppmøtet.

Han påpekte at UiT var et stort breddeuniversitet der man kan bli hva som helst, men også et lite universitet med kort avstand mellom student og professor. Og at undersøkelser viser at studentene trives her og ikke minst får jobb etter endt utdanning.

– Men vi ønsker også at våre studenter skal reise ut, og oppfordrer til et semester i utlandet slik at dere får se verden også komme tilbake. Samtidig så har vi studenter fra oppimot 90 land fra hele verden ved universitetet så det internasjonale er viktig for oss.

Likevel er det de store utfordringene i nord som Aarbakke mente ville gi disse studentene en lys fremtid.

– Dere befinner dere i den delen av verden som på topp fem når det gjelder ressurser. Tromsø kan i fremtiden bli et ingeniørby. Er det noen som vet hva en ingeniør gjør?, spurte Aarbakke og fikk relativ stillhet til svar.

–  En ingeniør jobber med teknologi og har realfag i bunnen. Men en ingeniør jobber også sammen med andre mennesker for å skape og oppdage nye løsninger på store utfordringer i samfunnet. Derfor vil jeg oppfordre særlig jenter til se litt nærmere på ingeniøryrket, sa Aarbakke.

Sojtaric, Maja
Published: 27.01.12 12:00 Updated: 31.01.12 12:51