Paracet, snillere enn sitt rykte?

En tromsøstipendiat har utviklet en ny metode som tester om paracet virkelig er den store, stygge ulven for pasienter med leverskader, eller om dens dårlige rykte er overdrevet.

Published: 26.11.13 00:00 Updated: 25.11.13 09:14

Av: Jan Fredrik Frantzen, kommunikasjonsrådgiver UNN og Elisabeth Øvreberg, UiT.

Selv om 60 prosent av leveren er operert bort, klarer grisen å bryte ned Paracet uten å skade leveren. Det forteller stipendiat ved Det helsevitenskapelige fakultet Åse Florholmen-Kjær. Foto: Jan Fredrik Frantzen, UNN.

Paracet brukes mye som ”grunnsmøring” i smertebehandling fordi den har en veldig god effekt når den brukes i kombinasjon med andre smertestillende medikamenter. Ulempen er at for store doser kan gi leverskade. Derfor vegrer man seg ofte for å gi paracet til pasienter med leverkreft og andre pasientgrupper med leverskader. Disse blir gjerne frarådet å bruke paracet i hverdagen – nettopp fordi man er redd for belastningen dette gir leveren.

Men kanskje er denne frykten overdrevet.

Halve leveren jobber videre

Stipendiat Åse Florholmen-Kjær forsker på griselever, som anatomisk og fysiologisk sett er veldig lik den leveren vi mennesker har. Hun har utviklet en ny vitenskapelig metode for å måle nivået av et viktig antioksidant som heter glutation. Nylig fikk hun en pris på Kirurgisk Høstmøte for beste eksperimentelle forsøk.

Mens grisene er i narkose opererer hun bort 60 prosent av leveren. Fra de resterende 40 prosentene tar hun vevsprøver jevnlig over de neste 12 timene. Prøvene analyseres i en såkalt HPLC-maskin ved Det helsevitenskapelige fakultetet, UiT, der hun tar doktorgraden. Maskinen er satt til å måle nivåene av glutation i levervevet.

– Antioksidanten glutation er en av hovedårsakene til at paracet kan brytes ned i leveren uten å risikere leverskade. Vi ser av resultatene allerede nå at glutation-nivåene holder seg, selv om vi har operert bort mer enn halvparten av leveren. Det kan bety at leveren fortsatt klarer å bryte ned paracet, til tross for at store deler av leveren er operert bort. Det resterende arbeidet vil forhåpentligvis gi et klart svar på dette.

Det har tidligere vært gjort mye forskning på glutation, men det er ikke etablert en felles standard for disse analysene. Nå håper hun at hennes forskning kan være starten på en felles praksis på dette forskningsfeltet.

Les også: Leveren er superrask

Fakta om leveren
Leveren ligger i den øvre og høyre delen av bukhulen.
Den er kroppens største kjertel og veier mellom 1,5 og 2 kilo.
Leveren består av to avgrensede deler og har blant annet
betydning for nedbrytningen av og utskillelsen av både
kroppenes egne produkter, for eksempel hormoner, og
substanser tilført utenfra, som alkohol og legemidler.
Kilde: Medisinsk ordbok, Kunnskapsforlaget.

Mindre morfin

Florholmen-Kjær jobber nå med siste del av doktorgraden som skal være ferdig i løpet av 2014, under veiledning av Kim Mortensen og Arthur Revhaug fra Gastrokirurgen i Tromsø. Da vil hun kunne gi en god pekepinn på om paracet kan brukes i større grad av pasienter som er leveropererte eller har leverskade. Foreløpige resultater tyder i alle fall på det.

– Kanskje vi ikke trenger å være så redd for å gi paracet til pasienter som blir operert i leveren eller som har leversvikt. Det vil gi pasientene bedre smertelindring, og man kan redusere bruken av morfinpreparater som kan være vanedannende, avslutter Florholmen-Kjær.

Ungdom bruker mye paracet

Det er forståelig at pasienter med smerter bruker Paracet, og har behov for den lindringen medikamentet gir, men det som er bekymringsverdig er at ungdom generelt har et økende Paracetforbruk.

En undersøkelse fra Universitetet i Oslo viser at 50 % av guttene og 71 % av jentene hadde brukt reseptfrie smertestillende medikamenter den siste måneden. Over en fjerdedel av ungdommene brukte slik medisin daglig til ukentlig.

Oslostudien er fra våren 2007 der 367 ungdom på 15-16 år deltok i en spørreundersøkelse om smertestillende reseptfrie medikamenter. Da var det fire år siden det ble lovlig å selge smertestillende som Paracet og Ibux på dagligvarebutikken og på bensinstasjonen.

Forsker ved Institutt for farmasi, UiT, Lars Småbrekke, har mange tanker knyttet til resultatet.

– Spørsmålet er hvorfor ungdom i dag bruker så mye smertestillende medikamenter. Har de mer vondt nå enn tidligere? Har de endret holdning til bruk av smertestillende medisiner? Har de lavere smerteterskel enn før, eller har de rett og slett en lettere tilgang på slike medikamenter? kommenterer han.

Les også: Over 40 prosent får langvarige smerter etter inngrep

Økning blant unge jenter

Småbrekke forteller at den sistnevnte studien er basert på et lite utvalg, men dersom den er representativ for denne aldergruppa, gir den holdepunkter for at unge jenter har høyere forbruk enn gutter.

– Sett i lengre perspektiv, har det vært en betydelig økning i forbruket av reseptfrie smertestillende medikamenter. Man kan lure på om terskelen i dag er lavere enn før for å medisinere seg når man for eksempel har hodepine. Alle har jo hodepine en gang iblant, men må man medisinere seg hver gang man plages litt? undrer Småbrekke.

Published: 26.11.13 00:00 Updated: 25.11.13 09:14