Sluttseminaret synliggjorde hva samarbeidet for å fremme interkulturell kompetanse i barnehage og barnehagelærerutdanning i Norge, Sverie og Finland har bidratt til.
02.12.2025:
Sluttseminaret synliggjorde hva samarbeidet for å fremme interkulturell kompetanse i barnehage og barnehagelærerutdanning i Norge, Sverie og Finland har bidratt til.
22.11.2025:
"How to transform education in and with nature". Kan man undervise med naturen som medlærer? Kan man kommunisere med naturen? Dette var temaer vi jobbet med på workshopen med Sean Blenkinsop.
21.11.2025:
BARNkunneforsker Marit Sundelin tok initiativ til å markere FNs verdensdag for barn med å arbeide en dag i barnehagen.
01.11.2025:
Språkklig bærekraft i en arktisk kontekst - styrking av samisk språk og kultur i barnehager i sjøsamiske områder
01.11.2025:
BARNkunne UiT vil gratulere Nils Christian med en utrolig spennende og velregisert prøveforelesning og disputas 31.okt 2025
27.10.2025:
Forskere fra BARNkunne UiT har deltatt på Norsk Barnehageforskningskonferanse i Stavanger med flere konferansebidrag
10.10.2025:
Prosjektet, som har som mål å støtte interkulturell samhandling og nettverksbygging, understreker viktigheten av utdanning og undervisning som anerkjenner og verdsetter mangfold og barns kulturelle identiteter.
22.09.2025:
Tittelen for artikkelen på norsk er «Å være der» i mer-enn-menneskelige verdener: Sted, kropp og tid i etnografisk forskning med barn.
01.09.2025:
BARNkunne forskere er med i flere Erasmus + initiativ med betydelige eksterne midler
25.04.2025:
Barnkunneforskere har utforsket lokal kultur og tradisjoner gjennom kunstneriske aktiviter og lek på et barnemuseum
28.03.2025:
AI er nå viktig å ha god kunnskap om - spesielt knyttet til bruk i utdanning.
24.03.2025:
Skaperbarnehagen har som mål å forbedre teknologiforståelsen i barnehagen ved å utvikle pedagogiske verktøy og aktiviteter. Dette vil bidra til at barna tar del i utforskning og lek med teknologi og ruste barnehagelærere til å bruke teknologi som utgangspunkt for problemløsning og skapende aktiviteter.
25.02.2025:
Veronica Bergan har blitt intervjuet av BLU-podden om hvordan hun har jobbet med samiske perspektiver på barnehagelærerutdanningen
20.02.2025:
Utdanningsdirektoratet ønsker mer kunnskap om digital praksis i barnehagen og BARNkunneforsker Maria Dardanou har tatt ledelse for å gjøre dette.
16.02.2025:
Førsteamanuensis Veronica Bergan hadde innlegg for Tromsøs befolkning på Lørdagsuniversitetet i Rødbanken 15.februar
10.01.2025:
How to listen, sense and learn with the land: Eight scholars from Norway, Finland, Sweden and USA working in ECTE had workshops with indigenous knowledge holders on and with the Sámi land.
21.12.2024:
BARNkunneforsker Anne Myrstad har skrevet om sine erfaringer fra Gárbbis-prosjektet
21.11.2024:
Alicja og Zacharias fra ledelsen i BARNkunne i Bergen utforsket sammen med oss "Hva vil det si å være en BARNkunneforsker?"
20.11.2024:
Verdensorganisasjonen for små barns oppvekst og danning (OMEP) i Norge har fått medlemmer fra BARNkunne UiT i sitt styre
14.11.2024:
Fem BARNkunneforskere har bidratt til dette arbeidet, med PhD-kandidat Nils Christian Tveiterås i førersetet.
11.11.2024:
BARNkunneforsker Torstein Unstad har vært medlem av skjermbruksutvalget som nå har utgitt sine anbefalinger om skjermbruk for små barn
08.11.2024:
Tittel: Etisk design ved barns bruk av GoPro-teknologi i barnehageforskning. Av Carola Kleemann og Anne Myrstad
08.11.2024:
BARNkunneforsker Siri Sollied Madsen har bidratt til antologien "Metodetilnærminger og prosessuelle design i barnehageforskning" på Universitetsforlaget.
04.11.2024:
Flettet inn samisk mangfold og samiske læringstradisjoner inn i barnehagelærerutdanningen
28.10.2024:
Digitalt samvær som føles ekte: Kan virtuell teknologi redde utdanningen? Av Nils Christian Tveiterås..
18.10.2024:
Flere BARNkunneforskere har bidratt med kapitler i boken som kom ut på Fagbokforlaget.
20.09.2024:
Den 19.sept var det kick-off i samarbeidsprosjektet "Skape sted" som utforsker hvordan personalet i barnehagene opplever at lokale steder/referanseområder betyr for barns utforskning, lek og læring gjennom ulike årstider og vær.
19.09.2024:
Dr. Ngaroma Willams and co-workers from University of Canterbury (ANZ) came to campus Alta to learn about Sámi kindergartens.
11.07.2024:
VR Technology in an Engaging Early Childhood Teacher Education. Av Nils Christian Tveiterås
29.06.2024:
Boken har et nytt kapittel om Samisk kultur og bærekraft skrevet av BARNkunneforskerne Veronica Bergan, Greta Heim og Tove Aagnes Utsi.
24.04.2024:
Tittel: Tracing the Ontological Beliefs of Norwegian Educators Concerning Technology use in Early Childhood Education and Care
07.03.2024:
Veronica Bergan hadde to innlegg på HVL, campus Stord i mars 2024
29.08.2024:
BARNkunneforskere Carola Kleeman og Sidsel Boldermo har bidratt med kapitler.
28.08.2024:
Fikk innsikt i Reggio Emilia pedagogikkens grunnlag og praksiser
28.08.2024:
Digital teknologi i barnehagelærerutdanninga
28.08.2024:
BARNkunneforsker Maria Dardanou er medlem i nytt forskningsprogram i regi av Udir
19.06.2024:
Indigenous knowledges for sustainability in early childhood education (INDearly).
18.06.2024:
BARNkunne forsker Carola Kleemann drar til Caen i november 2024
13.05.2024:
Anne Myrstad er gjesteforeleser på master i barnehagekunnskap ved DMMH i Trondhjem, 15 mai. kl. 9 – 11.45.
Tittel og tema for forelesningen er: Å lære i og med verden - teoretiske og metodologiske innganger i utforskning av bærekraftige praksiser i barnehagen.
11.04.2024:
Tittel: Play in two languages: Bilingual roleplay in a Sámi kindergarten in Norway