Error rendering component

Ønsket internasjonale studenter velkommen

UiT kunne i forrige uke ønske nye internasjonale studenter velkommen. Til sammen er det 157 nye studenter som starter denne våren.

PC presentasjon UiT-lærere
GJØR SEG KLARE: Natalia Kononova (t.v.), Ana Atanasovska og Isabelle Guissard fra UiTs seksjon for internasjonalt samarbeid og Per Kåre Jakobsen fra Institutt for reiseliv og nordlige studier er klare til å presentere UiT for nye studenter. Photo: Magne Kveseth/UiT
Portrettbilde av Kveseth, Magne
Kveseth, Magne magne.kveseth@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Published: 10.01.23 08:40 Updated: 10.01.23 10:23
Arctic About UiT Tourism Tromsø Alta Harstad Narvik

De internasjonale studentene ble tatt i mot ved campusene i Tromsø, Narvik og Alta sist uke. Det er 157 nye internasjonale studenter totalt som starter studier ved UiT, forteller seksjonsleder ved seksjon for internasjonalt samarbeid, Sigrid Ag.

Her kan du lese mer om hvordan studentene blir tatt i mot ved de ulike campusene.

studenter forlesning
PAUSE OG SNACKS: Ikke riktig alle de 17 studentene hadde nådd frem til Alta før introduksjonen, men totalt skal det komme 17 studenter, alle kvinner. Foto: Magne Kveseth/UiT

Ved UiT i Alta er det 17 personer som starter sine studier. De kommer fra Finland, Danmark, Tyskland, Nederland og Frankrike. UiT gjennomførte sist uke et fysisk mottaksprogram for studentene. Ved UiT i Alta ble det blant annet lagt vekt på fordelen ved å studere på et mindre studiested som Alta.

Ulik bakgrunn fra flere land

Studentenes presentasjon av egne valg av studier i utlandet, handlet om å lære mer, få internasjonale venner, se nordlysets flammer på himmelen og oppleve det arktiske landskapet ved studiestedet.

Den sammensatte studentmassen kom fra en rekke ulike studieretninger i egne hjemland, og fremtidsjobben for dem var alt fra bioingeniør til lærer. Flere av studentene uttrykte også ønske om å lære seg mer engelsk.

forlesning universitetslektor
REISELIV: Universitetslektor Per Kåre Jakobsen fra institutt for reiseliv og nordlige studier presenterte studiene ved sitt institutt. Foto: Magne Kveseth/UiT

Hvordan kle seg i Arktis?

Universitetslektor Per Kåre Jakobsen ga studentene en innføring i studiet «Arctic adventure tourism». Han gjorde klart for studentene at de blant annet skal lære å kle seg etter forholdene og bruk av riktig utstyr. De må delta i all undervisning i utendørs klasserom og gjøre en innsats for å skaffe seg det utstyret som trengs for å ha full nytte av undervisningen.

– Alta kommune har et tilbud der alle som ønsker det kan låne nødvendig utstyr, det være seg ski, staver, truger eller annet som trengs for å delta på ulike typer vinteraktiviteter, forklarte Jakobsen.

Ønsker mobilitet

Prorektor for utdanning ved UiT Norges arktiske universitet, Kathrine Tveiterås, håper alle tar godt imot de internasjonale studentene.

prorektor utdanning
PRIORITERE: Prorektor for utdanning ved UiT, Kathrine Tveiterås er helt klar på at utveksling må prioriteres når man skal løse store samfunnsutfordringer. Foto: UiT Foto: UiT

– De er langt hjemmefra og møter kanskje arktisk klima for første gang. Jeg håper både studenter og ansatte, vertskommuner og naboer vil bidra til at våre internasjonale studenter kjenner seg velkommen og inkludert, sier Tveiterås.

Hun slår fast at de internasjonale studentene er en berikelse. Mangfold i bakgrunn og perspektiver gir et godt utgangspunkt for kreativitet og nyskaping.

– For at vi skal kunne møte store samfunnsutfordringer med kunnskapsbaserte løsninger, må vi prioritere internasjonalt samarbeid. Derfor ønsker vi mobilitet i alle våre utdanningsprogrammer, avslutter Tveiterås.

Kveseth, Magne magne.kveseth@uit.no Kommunikasjonsrådgiver