Marianne Isaksen,
Marianne Ødegaard,
Tove Hilde Ågnes Utsi
:
Science Textbooks: Aids or Obstacles to Inquiry Teaching? Science Teachers’ Experiences in Norwegian Secondary Schools
Veronica Bergan,
Inger Wallem Krempig,
Tove Hilde Ågnes Utsi
:
Nytter det å håndtere avfall? Holdnings- og handlingsendringer hos barnehagelæreren
Universitetsforlaget 2024
Tove Hilde Ågnes Utsi,
Kari Wallem Bøe,
Inger Wallem Krempig
:
Vill mat i barnehagen - kompetanseutvikling i fellesskap
Universitetsforlaget 2024
Veronica Bergan,
Greta Heim,
Ellen Strandli,
Tove Hilde Ågnes Utsi
:
Samisk tradisjonell kunnskap og verdier for bærekraftig praksis
Universitetsforlaget 2024
Maria Wilhelmina Tuomi,
Tove Hilde Ågnes Utsi,
Nigel Gilles Yoccoz,
Claire W. Armstrong,
Victoria Gonzalez,
Snorre Hagen
et al.:
The increase of an allelopathic and unpalatable plant undermines reindeer pasture quality and current management in the Norwegian tundra
Mona Kvivesen,
Tove Aagnes Utsi,
Marianne Isaksen
:
Arbeid med sennagress - samisk tradisjonell kunnskap i naturfag
Universitetsforlaget 2023
ARKIV
Maria Tuomi,
Francisco Javier Ancin Murguzur,
Katrine S. Hoset,
Eeva M Soininen,
Eero J. Vesterinen,
Tove Aagnes Utsi
et al.:
Novel frontier in wildlife monitoring: Identification of small rodent species from fecal pellets using near-infrared reflectance spectroscopy (NIRS)
Stefaniya Kamenova,
Eric de Muinck,
Vebjørn Veiberg,
Tove Hilde Ågnes Utsi,
Sam Steyaert,
Steve Albon
et al.:
Gut microbiome biogeography in reindeer supersedes millennia of ecological and evolutionary separation
FEMS Microbiology Ecology 29. November 2023
ARKIV /
DOI
Inger Wallem Krempig,
Tove Aagnes Utsi,
Kari Wallem Bøe
:
Høstingsfriluftsliv og naturtilhørighet
Cappelen Damm Akademisk 2022
Matteo Petit Bon,
Katarina Gunnarsdotter Inga,
Tove Aagnes Utsi,
Ingibjørg Jonsdottir,
Kari Anne Bråthen
:
Forage quality in tundra grasslands under herbivory: Silicon-based defences, nutrients and their ratios in grasses
Veronica Bergan,
Inger Wallem Krempig,
Tove Aagnes Utsi,
Kari Wallem Bøe
:
I Want to Participate—Communities of Practice in Foraging and Gardening Projects as a Contribution to Social and Cultural Sustainability in Early Childhood Education
Tarja Maarit Oksanen,
Lauri Oksanen,
Katariina Vuorinen,
Christopher Wolf,
Aurelia Mäkynen,
Johan Olofsson
et al.:
The impact of thermal seasonality on terrestrial endotherm
food web dynamics: a revision of the Exploitation
Ecosystem Hypothesis
Matteo Petit Bon,
Katarina Gunnarsdotter Inga,
Ingibjørg Jonsdottir,
Tove Aagnes Utsi,
Eeva M Soininen,
Kari Anne Bråthen
:
Interactions between winter and summer herbivory affect spatial and temporal plant nutrient dynamics in tundra grassland communities
Veronica Bergan,
Tove Aagnes Utsi,
Inger Wallem Krempig
:
Nytter det å lære å sortere søppel?
Universitetsforlaget 2019
Tove Aagnes Utsi,
Kari Wallem Bøe,
Inger Wallem Krempig
:
Vill mat i barnehagen – kompetanseutvikling
i fellesskap
Universitetsforlaget 2019
Marianne Presthus Heggen,
Barbara Maria Sageidet,
Nina Goga,
Liv Torunn Grindheim,
Veronica Bergan,
Inger Wallem Krempig
et al.:
Children as eco-citizens?
Inger Wallem Krempig,
Tove Aagnes Utsi
:
Hvor kommer maten fra? Høsting av "vill" mat med barnehagen
Universitetsforlaget 2017
Tim Horstkotte,
Tove Aagnes Utsi,
Åsa Larsson-Blind,
Peter Burgess,
Bernt Johansen,
Jukka Kayhko
et al.:
Human-animal agency in reindeer management: Sami herders perspectives on vegetation dynamics under climate change
Kari Anne Bråthen,
Maria Wilhelmina Tuomi,
Adriaan Smis,
Jan Ivvár Smuk,
Tove Hilde Ågnes Utsi
:
Utmarka i Nord-Norge endrer seg med horisontal gjengroing
Kari Anne Bråthen,
Tove Hilde Ågnes Utsi,
Adriaan Smis
:
Vi må investere på nytt i landet vårt
Galina Gusarova,
Hedvig Elisabeth Mjøen,
Magali Corti,
Frédéric Mahé,
Pernille Meyer,
Lilja Steinthorsdottir
et al.:
Bridging past and present: From dietary metabarcoding of large herbivores towards broad scale biodiversity analyses
2024
Tove Hilde Ågnes Utsi,
Ellen Strandli,
Greta Heim,
Veronica Bergan
:
Samisk kultur - en aktualitet for bærekraft i barnehagen
Tove Aagnes Utsi,
Inger Wallem Krempig,
Carola Kleemann
:
Childrens´s experiences of Sámi reindeer husbandry
2022
Mona Kvivesen,
Tove Aagnes Utsi,
Marianne Isaksen
:
Arbeid med sennagress - samisk tradisjonell kunnskap i naturfag
2022
Barbara Maria Sageidet,
Veronica Bergan,
Anne Myklebust Lynngård,
Marianne Presthus Heggen,
Tove Aagnes Utsi,
Carola Kleemann
et al.:
Being and becoming eco-citizens – Preliminary research results to promote more sustainable practices in kindergartens
2022
Veronica Bergan,
Inger Wallem Krempig,
Tove Aagnes Utsi,
Kari Wallem Bøe
:
Jeg vil være med – praksisfellesskap i høstings- og dyrkingsprosjekter som et bidrag til sosial og kulturell bærekraft i barnehagen
2021
Tove Aagnes Utsi,
Inger Wallem Krempig,
Marianne Isaksen,
Kari Wallem Bøe
:
Planter i fokus hos barn gjennom lukt og smak
2021
Kari Anne Bråthen,
Maria Tuomi,
Tove Aagnes Utsi,
Claire W. Armstrong
:
MONEC - Et tverrfaglig prosjekt for fremme av utmark med stort biologisk mangfold
Tove Aagnes Utsi,
Kari Wallem Bøe,
Inger Wallem Krempig
:
Naturens ville matressurser og bærekraft i barnehagen
2021
Tove Aagnes Utsi,
Nigel Yoccoz,
Claire Armstrong,
Victoria Gonzalez,
Snorre Hagen,
Ingibjörg Svala Jónsdóttir
et al.:
Evergreening of the tundra – blindspot in the management of a social-ecological system?
2021
Marianne Presthus Heggen,
Barbara Maria Sageidet,
Veronica Bergan,
Nina Goga,
Liv Torunn Grindheim,
Inger Wallem Krempig
et al.:
Being and becoming ecocitizens
2020
Tove Aagnes Utsi,
Inger Wallem Krempig,
Marianne Isaksen,
Kari Wallem Bøe
:
Å lukte på planter - en måte for barn å bli kjent med ulike plantearter
Inger Wallem Krempig,
Tove Aagnes Utsi,
Kari Wallem Bøe
:
Nysgjerrige barn på "jakt" etter mat i naturen
Tove Aagnes Utsi,
Inger Wallem Krempig,
Kari Wallem Bøe
:
Hvordan videreføre kunnskap om mat og høstingskultur til barn?
2020
Barbara Maria Sageidet,
Marianne Presthus Heggen,
Veronica Bergan,
Tove Aagnes Utsi,
Inger Wallem Krempig,
Liv Torunn Grindheim
et al.:
Children as eco-citizens – field work experiences and quandaries with the participatory design
2020
Stig Misund,
Jo Espen Tau Strand,
Tove Aagnes Utsi
:
Naturfaglig bidrag under befaring i Aronneskjosen
2019
Inger Wallem Krempig,
Tove Aagnes Utsi,
Kari Wallem Bøe
:
Vill mat og bærekraft i barnehagen
2019
Tove Aagnes Utsi,
Inger Wallem Krempig,
Veronica Bergan
:
Plukke, sortere og gjenbruke i barnehagen
2019
Kari Wallem Bøe,
Tove Aagnes Utsi,
Inger Wallem Krempig
:
Vill mat - samarbeid og læring i barnehagen
2019
Tove Aagnes Utsi,
Inger Wallem Krempig,
Kari Wallem Bøe
:
"Mat fra naturen i barnahagen" - forskningsprosjekt som omhandler erfaringsbasert kunnskap og barn
Stig Misund,
Tove Aagnes Utsi
:
Villblomstens dag 2019 - Estetiske og kulinariske godbiter i Finnmarks-naturen
2019
Marianne Presthus Heggen,
Barbara Maria Sageidet,
Tove Aagnes Utsi,
Anne Myklebust Lynngård,
Liv Torunn Grindheim,
Nina Goga
et al.:
Children as eco-citizens?
2019
Galina Gusarova,
Stefaniya Kamenova,
Eric Coissac,
Pernille Meyer,
Lilja Steinthorsdottir,
Leif Egil Loe
et al.:
Multi-locus DNA metabarcoding of diet provides new insights into the ecology and trophic interactions of a keystone herbivore species
Kari Wallem Bøe,
Tove Aagnes Utsi,
Inger Wallem Krempig
:
Ville, grønne matgleder
Verktøykassa : inspirasjon og ideer til barnehagen 2018
Inger Wallem Krempig,
Tove Aagnes Utsi,
Kari Wallem Bøe
:
Harvesting “wild” food - a pedagogic project in an Arctic kindergarten
Inger Wallem Krempig,
Kari Wallem Bøe,
Tove Aagnes Utsi
:
Ville matopplevelser i barnehagen
Marianne Presthus Heggen,
Barbara Maria Sageidet,
Veronica Bergan,
Anita Tvedt Crisostomo,
Nina Goga,
Liv Torunn Grindheim
et al.:
Å være og bli øko-borger
2018
Kari Wallem Bøe,
Tove Aagnes Utsi,
Inger Wallem Krempig
:
Høsting i naturen med barnehagen – en arena for mattradisjoner og bevegelsesglede»
2017
Tim Horstkotte,
Bruce C. Forbes,
Tove Aagnes Utsi,
Sonja Kivinen,
Jukka Käyhkö
:
Human actors in the social-ecological system
Stig Misund,
Tove Aagnes Utsi,
Jo Espen Tau Strand,
Inger Wallem Krempig
:
Ny undervisningsform - lærerstudenters vurdering av egen arbeidsinnsats og læringsutbytte