Reise og utgiftsrefusjon
Bestilling av reiser (reisebestiller)
Reisebestiller er en rolle som tildeles saksbehandlere på fakulteter/enheter for å bestille reiser på vegne av eksterne, studenter, gjester eller ved bestilling av gruppereiser.
Ved bestilling av fly, hotell, leiebil eller gruppereiser (over 10 personer) skal reisebestiller bestille tjenestene via gjeldende reisebyråavtale.
Leder på fakultetet/enheten er ansvarlig for å søke om tilgang, og opphør av tilgang for rollen som reisebestiller i henhold til behov. Ved spørsmål eller behov for endringer, kontakt oss.
Oversikt over reisebestillere ved UiT:
| Administrativ lederstøtte |
|---|
| Ida Hag |
| Fellesadministrasjon |
|---|
|
| Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi |
|---|
|
| Det juridiske fakultet |
|---|
|
| Norges arktiske universitetsmuseum og akademi for kunstfag |
|---|
|
| Fakultet for humanioria, samfunnsvitenskap og lærerutdanning |
|---|
|
| Det helsevitenskapelige fakultet |
|---|
|
| Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi |
|---|
|
| Fakultetet for naturvitenskap og teknologi |
|---|
|
| Universitetsbiblioteket |
|---|
| UB: Lotte Dahl |
Last changed: 15.12.2025
Printvennlig innhold: Reisebestillere ved fakulteter / enheter
Gruppereiser bestilles av reisebestiller ved å kontakte Berg-Hansen:
- E-post: nordnorge@berg-hansen.no
- Telefon: 75 80 08 00
Reisebestiller bestiller innkjøpsordre, og ettersender innkjøpsordren til Berg-Hansen for å motta faktura.
Last changed: 15.12.2025
Printvennlig innhold: Gruppereiser
Behandle reisesøknad og reiseforskudd
Når ansatte søker om å gjennomføre tjenestereise via systemet (reisesøknad), eller søker om reiseforskudd, så går søknaden direkte til leder med rollen "kostnadsgodkjenner".
For behandling av reisesøknad og reiseforskudd, følg Følg Veileder - behandling av reisesøknad og reiseforskudd.
Behandle reiseregning og utgiftsrefusjon
Leder med budsjettdisponeringsmyndighet eller andre som har fått delegert slik myndighet har rollen «godkjenner 2». Godkjenner 2 er ansvarlig for å påse at kravene som mottas er i henhold til avtale.
For behandling av reiseregninger og utgiftsrefusjoner, følg Veileder - behandle reiseregning og utgiftsrefusjon.
Bestilling av tilgang til eksterne som har utbetalingskrav til UiT
Personer som skal ha refundert utlegg eller levere reiseregning må meldes inn av enheten via Nettskjema. Eksterne legger selv inn krav via Selvbetjeningsportalen.
Skjema for innhenting av personopplysninger:
Refusjon av utlegg til reise og husleie for studenter i praksis
Refusjon av utlegg for utgifter til reise og husleie for studenter i praksis dekkes etter interne bestemmelser på fakultet/institutt. Studenter leverer krav i DFØ-app eller Selvbetjeningsportal ved å velge Utgiftsrefusjon. De skal ikke levere reiseregning.
Brukertilgang bestilles av fakultet/institutt via Nettskjema.
Refusjon av utlegg til reise og husleie for ansatte
Refusjon av utlegg for utgifter til reise og husleie for ansatte, dekkes etter interne bestemmelser på fakultet/institutt.
Bruk dette skjema i forbindelse med feltarbeid. (Leieavtale mellom UiT-UMAK og private boligeiere)
For sikker håndtering av sensitive opplysninger som fødselsnummer og bankkontoinformasjon, foreslår vi å bruke e-dialog, slik det er beskrevet her.
Vær oppmerksom på at det er leieavtaleskjemaet som skal sendes. Ikke skjema for "Innhenting av personopplysninger".
Hjelp og kontakt
Dersom du trenger hjelp eller ønsker å kontakte oss, se kontaktinformasjon nedenfor.
- Kontaktskjema via Topdesk
- Telefon 77 64 45 00 (Våre åpningstider er mellom 09.00-13.00. Vi avvikler lunsj mellom 11.30-12.00)