ADHD og adferdsrelaterte vansker
Merete Aasheim
Førsteamanuensis
Unit: RKBU North
-
Universalforebyggende og helsefremmende tiltak i barnehage, SFO og skole
- Forebygging og behandling atferdsrelaterte- og sosiale vansker
- Psykisk helse og resiliens
- Sosial- og emosjonell kompetanse
-
Implementering, kvalitetssikring og evaluering av tiltak i tjenester for barn og unge
Janne Evertsen
Universitetslærer/ mentor i De Utrolige Årene
Unit: RKBU North
Sturla Fossum
Førsteamanuensis
Unit: Forskningsgruppe for barne- og familievern
Effekten av behandlingstiltak, barn og unges psykiske helse, barnevern
Roman A Koposov
Professor
Unit: RKBU North
Barne- og ungdomspsykiatri, Rus, Delinquency, Vold, Forebygging.
Oddbjørn Løndal
Universitetslektor
Unit: RKBU North
- Forebygging og behandling av atferdsrelaterte- og sosiale vansker hos barn og unge.
- Sosial- og emosjonell kompetanse blandt barn og unge.
- Trivsel og læring i barnehage, SFO og skole.
- Forebygging av krenkelser, vold og overgrep mot barn i barnehage- og småskolealder.
- Implementeringskunnskap.
- Gruppebaserte tilbud for barn og familie. Fordeler og utfordringer med gruppebaserte tilbud; - for barn, unge, foreldre og fagmiljøer.
- Kunnskap om praktiske øvelser for å oppnå praksisendringer.
Løndal jobber mye i prosjekter med kavantitativ forskningstilnærming, men er også med i kvalitative prosjekter.
Hilde Irene Mortensen
Implementering, opplæring, veiledning og innstilling til sertifisering; De Utrolige Årene (DUÅ)
Unit: RKBU North
Charlotte Reedtz
Professor i psykologi, forskning, medlem i forskergruppen for helsefremmende og forebyggende tiltak, prosjektleder. Redaktør i Tidsskriftet Ungsinn.
Unit: RKBU North
Helsefremmende og forebyggende tiltak for barn og unges psykiske helse.
Atferdsvansker.
Barn av psykisk syke og rusmiddelmisbrukende foreldre.
Implementering av virksomme tiltak i praksisfeltet.
Kompetanse og tiltak innen kommunalt og statlig barnevern
Frode Svartdal
Professor
Unit: Department of Psychology
Learning; Extinction; Cognitive and verbal control; Avoidance; Social competence training; Evaluation; Counterfactual thinking; Procrastrination (see http://www.procrastination.no/)
Catharina Elisabeth Arfwedson Wang
Professor og psykologspesialist, forskningsgruppeleder
Unit: Department of Psychology
Forskningsinteresser er knyttet til klinisk psykologisk fagutvikling og praksisnære tema.
Vitenskapelige arbeider dekker et bredt spekter av aktiviteter innen depresjonsforskning, psykisk helse hos barn og unge, perinatal psykisk helse, psykiske traumer, medisinsk uforklarte symptomer, forebygging, lavterskeltilbud, mestringsgrupper og psykoterapi. Jeg arbeider både med kvantitative og kvalitative forskningsmetoder.
Hovedinteresser er a) depresjon og kognitiv sårbarhet, b) psykisk helse hos barn og unge, c) klinisk sped- og småbarnspsykologi, d) perinatal psykisk helse, e) psykiske traumer, d) psykosomatiske tilstander/ medisinsk uforklarte fysiske symptomer, e) klinisk helsepsykologi, f) behandlingsforskning, forebygging, og tidlig intervensjon, g) visuelle metoder i forskning og behandling, h) lærings- og mestringsgrupper, i) brukermedvirkning og samhandling, og j) allmennrettet formidling av forskningsbasert kunnskap.
Nettsider til forsknings- og fagutviklingsprosjekter som jeg er eller har vært prosjektleder for:
1. Depresjon og kognitiv sårbarhet
3. Psykhjelpen
Selvhjelpsbok:
1. Babyblues
Roald A. Øien
Professor - Special Education / Developmental Psychology
Unit: Department of Education