Bilde av Blix, Hilde Synnøve
Photo: LarsAndersen.no
Bilde av Blix, Hilde Synnøve
Professor in aural skills and music education Academy of Music hilde.blix@uit.no +4777660532 +47 954 35 508

Hilde Synnøve Blix


Job description

Hilde Synnøve Blix is professor in aural skills at the Music concervatory in Tromsø. She is the head of the Master program in aural skills and instrumental pedagogy. Her research interests are: aural training, music literacy, sustainable supervision, gender equality in music education, and artistic research processes. She has published a diversity of articles and books in the music education field, including the PhD theses Musikkliteracy. En studie av instrumentalelever ved en norsk kulturskole og deres tilegnelse av musikkliteracy i lys av sosiokognitive teorier om barns læring (Blix 2012), and Gender Issues in Scandinavian Music Education (Onsrud et. al 2021)


  • Hilde Synnøve Johansen Blix :
    «No Delay?» – Om å undervise på avstand med minimal digital lydforsinkelse
    MusPed:Research 2023 ARKIV / DOI
  • Bjarne Isaksen, Hilde Synnøve Blix :
    Kartlegging av kunnskapsgrunnlaget
    UiT Norges arktiske universitet 2022
  • Hilde Synnøve Blix, Ingeborg Lunde Vestad :
    Noe om musikk, kjønn og uroen som handlingsrom
    Universitetsforlaget 2022
  • Lilli Mittner, Rikke Gürgens Gjærum, Hilde Synnøve Blix :
    Sustainable gender equality: Opening the black-box of quality assessment in higher arts education
    Routledge 2022 ARKIV / DOI
  • Lilli Mittner, Hilde Synnøve Blix :
    Career Paths in Higher Music Education : Challenges for Gender Equality in the Arts
    Routledge 2021 DATA / FULLTEKST / DOI
  • Hilde Synnøve Blix, Ingeborg Lunde Vestad, Silje Valde Onsrud :
    Introduction: Envisioning gender diversity for music education
    Routledge 2021
  • Hilde Synnøve Blix, Live Weider Ellefsen :
    On Breaking the “Citational Chains of Gender Normativity” in Norwegian Art and Music Schools
    Routledge 2021 DOI
  • Hilde Synnøve Blix, Roy A Waade :
    Soundpainting som musikalsk læringsverktøy i kulturskolen
    Journal for Research in Arts and Sports Education 2019 ARKIV / DOI
  • Hilde Synnøve Blix, Lilli Mittner, Rikke Gürgens Gjærum :
    I Kjønneste orden? Kvalitet og betydningen av kjønn i vurdering av professor- og dosentkompetanse i kunstfagene.
    Nordic Journal of Art and Research (A & R) 24. June 2019 ARKIV / DOI
  • Hilde Blix, Maria Medby Tollefsen :
    Digitale læringsressurser i høyere musikkutdanning
    Journal for Research in Arts and Sports Education 2018 ARKIV / DOI
  • Hilde Blix :
    Lærebokas makt: En studie av lærebøker for instrumentalelever
    Journal for Research in Arts and Sports Education 2018 ARKIV / DOI
  • Hilde Blix, Lilli Mittner :
    Balansekunst i utøvende musikkutdanning. En empirisk undersøkelse av lederes synspunkter på kjønnsbalanse og likestillingsarbeid ved de utøvende musikkutdanningene i Norge
    Tidsskrift for kjønnsforskning 28. June 2018 ARKIV / DATA / DOI
  • Silje Valde Onsrud, Hilde Synnøve Blix, Ingeborg Lunde Vestad :
    Gender Issues in Scandinavian Music Education: From Stereotypes to Multiple Possibilities
    Routledge 2021
  • Hilde Synnøve Johansen Blix :
    Feiring som framsnakk – Borghild og Alf Martin
    New North Academy – 1001 Nord 2024
  • Hilde Synnøve Johansen Blix :
    Nærhet og distanse – om praksisorientert musikkpedagogisk forskning
    2024
  • Katarzyna Julia Leikvoll, Maria Medby Tollefsen, Hilde Synnøve Johansen Blix, Linda Cecilie Halvorsen :
    På vei mot samarbeid mellom forskere og praksisfeltet – med musikkliteracy som eksempel
    2024
  • Maria Medby Tollefsen, Katarzyna Julia Leikvoll, Linda Cecilie Halvorsen, Hilde Synnøve Johansen Blix :
    På vei mot samarbeid mellom forskere og praksisfeltet – med musikkliteracy i fokus
    2024
  • Hilde Synnøve Johansen Blix, Lillian Grethe Jensen, Gry Sagmo Aglen :
    Profesjonsrettet praksisveiledning i musikk: Praksisopplæring i kulturskole- og instrumentalpraksis (priMus)
    2024
  • Hilde Synnøve Johansen Blix :
    No delay – å undervise på avstand med minimal digital forsinkelse
    Podium. FOU-magasin fra Universitetet i Tromsø, Det kunstfaglige fakultet 2023
  • Hilde Synnøve Blix :
    Jon Persen – liv og musikk. Ensemble Ernst og Lars Lien
    2023
  • Hilde Synnøve Blix :
    Studenter og de digitale opptaksprøvene i gehør og teori.
    2023
  • Hilde Synnøve Blix, Anikken Sunde :
    Klassisk vorspiel tar pulsen på Tromsøs musikkliv. Hilde Blix snakker om kjønnsbalanse på konservatoriet.
    03. February 2023
  • Hilde Synnøve Johansen Blix, Geir Davidsen :
    1001 Nord
    2023
  • Hilde Synnøve Blix, Geir Davidsen :
    No Delay – online synkron instrumentalundervisning
    2022
  • Hilde Synnøve Blix, Geir Davidsen :
    «No delay?» - om å undervise på avstand med minimal digital lydforsinkelse
    2022
  • Hilde Synnøve Blix, Maria Medby Tollefsen :
    Digitale læringsressurser i høyere musikkutdanning
    2021
  • Hilde Synnøve Blix :
    Elevmedvirkning i praksisveiledning
    2021
  • Hilde Synnøve Blix, Geir Davidsen :
    «No delay?» – Om å undervise på avstand med minimal digital lydforsinkelse
    2021
  • Hilde Synnøve Blix :
    Kjønnsroller og identitet i musikktimen
    2021
  • Hilde Synnøve Blix :
    366 fabelaktige folk fra Nord
    2020
  • Hilde Synnøve Blix :
    Framsnakk av Nord
    2020
  • Hilde Synnøve Blix, Geir Davidsen :
    Kunstnerisk utviklingsarbeid og utøvende masterutdanning i Tromsø
    2020
  • Hilde Synnøve Blix :
    Art VAPO – Ækte Nord
    Podium. FOU-magasin fra Universitetet i Tromsø, Det kunstfaglige fakultet 2020
  • Hilde Synnøve Blix, Lilli Mittner :
    Kjønn og skjønn i kunstfagene - et balanseprosjekt
    UiT Norges arktiske universitet 2019 ARKIV / FULLTEKST
  • Hilde Synnøve Blix, Lilli Mittner :
    Kjønn og skjønn i kunstfagene - et balanseprosjekt
    UiT Norges arktiske universitet 2019 DATA / FULLTEKST
  • Hilde Synnøve Blix, Berit Norbakken Solset :
    Kunstneriske dialoger i artistiske prosesser
    Podium Live #1 2019
  • Hilde Synnøve Blix :
    Art VAPO-project presentation
    2019
  • Hilde Synnøve Blix, Geir Davidsen :
    Wikiphonium – Artistic research and critical reflection
    2019
  • Bjarne Isaksen, Hilde Synnøve Johansen Blix, Elin Angelo :
    CEK2019: Cutting Edge kulturskole. Kritiske perspektiver på og i kulturskole. Nordisk nettverk for kulturskolerelatert forskning. Universitetet i Tromsø, musikkonservatoriet. 3.–4 mars 2019. https://site.uit.no/cuttingedgeconference/
    2019
  • Rikke Gürgens Gjærum, Hilde Blix, Lilli Mittner :
    Gender Balance in the Arts - A Matter of (E)quality?
    2018
  • Hilde Blix, Anne Eriksen, Michael Strobelt :
    Skapende og tenkende - kritisk kunstpedagogikk i Freires fotspor
    Journal for Research in Arts and Sports Education 2018 DOI
  • Hilde Blix :
    Balanse i kunstutdanningene
    2018
  • Hilde Blix :
    Forskningspodcast fra UiT 50 år
    08. March 2018
  • Hilde Blix, Geir Davidsen :
    Kultur og miljø – samspill med ulike kompetanser?
    2018
  • Lilli Mittner, Hilde Blix :
    Kunstfaglige perspektiver på likestillingsarbeid i akademia. Sluttrapport for prosjektet «Kjønn og skjønn i kunstfag – ‘Nye’ karrierebarrierer for kvinner» 01.04.2015 – 31.10.2018
    2018 DATA / FULLTEKST
  • Hilde Blix :
    Små grep gir bedre kjønnsbalanse i musikklivet
    Nordlys 08. March 2018
  • Lilli Mittner, Rikke Gürgens Gjærum, Hilde Blix :
    Gender Balance in the Arts - A Matter of (E)Quality?
    2018 ARKIV
  • Bjarne Isaksen, Michael Strobelt, Bengt Arve Haugseth, Hilde Blix, Maria Medby Tollefsen, Kristina Junttila et al.:
    The critical potential of music and performing arts education
    2017
  • Lilli Mittner, Nils Mehren, Hilde Blix :
    Få kvinner i ledende stillinger i kunstakademia. Intervju
    06. April 2017 DATA
  • Hilde Blix :
    Framsnakk som likestillingstiltak
    KILDEN : informasjonssenter for kjønnsforskning 17. January 2017

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →


    Research interests

    Aural skills and music literacy

    Supervision.

    Music and gender

    Music education

    Teaching

    Aural skills, music education, aesthetics. 


    Member of research group


    Member of project