Åse Mette Johansen,
Pia Lane
:
Breaking silence: A longitudinal study of language revitalisation
2024
Åse Mette Johansen,
Pia Lane
:
“I was the only Sámi in our family for a very long time”: A nexus analysis of language and culture revitalisation
2024
Hilde Sollid,
Åse Mette Johansen
:
Mellom inkludering og indigenisering: Om utvikling av norskdidaktisk forskning om samiske tema
Fagbokforlaget 2024
ARKIV
Hilde Sollid,
Åse Mette Johansen
:
Fra overordna del til kompetansemål – et utkast til fagdidaktikk om samiske tema i opplæringa
2024
Sara Fløtlien,
Åse Mette Johansen
:
Bidialektisme i digital kommunikasjon: En studie av to språkbrukeres skrivepraksiser
Sofie Alstad Førlie,
Kristine Bentzen,
Åse Mette Johansen
:
Flerspråklighet i overgangen fra internasjonal grunnskole til norsk videregående skole: En kvalitativ undersøkelse av læreres oppfatning og håndtering av flerspråklighet i overganger i utdanningssystemet
Åse Mette Johansen,
Hilde Sollid
:
Samisk i kjernen av norskfaget – dekolonisering gjennom solidarisk lytting
Natur och kultur 2024
ARKIV
Oliver Pettersen,
Hilde Sollid,
Åse Mette Johansen
:
Flerspråklighet som ressurs ved en innføringsklasse på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie av flerspråklighet-som-ressurs i et elevperspektiv
Sigrid Forshaug,
Trine Jeanette Sørensen,
Hilde Sollid,
Åse Mette Johansen
:
Overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse: En kvalitativ studie av en skoleleder, lærer og elev sine erfaringer med overgangen
Stian Hårstad,
Åse Mette Johansen
:
«Æg e no pærre et stakkars finn»: Utforsking av skriftbasert karikering av samiske språkbrukeres norsk i aviser på 1900-tallet
Åse Mette Johansen
:
Samisk i norskfaget – fra plan til praksis: Bokpresentasjon
2024
Hilde Sollid,
Åse Mette Johansen
:
Om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
2024
Åse Mette Johansen
:
Samisk i norskfaget og medborgerskaps-tanken
Åse Mette Johansen
:
Sámi language in Norway
2023
Elin Furu Markusson,
Åse Mette Johansen
:
Mellom inkludering og indigenisering: Framstilling av samiske språk og språkforhold i et norsklæreverk i perioden 1997–2020
Åse Mette Johansen,
Hilde Sollid
:
Indigenous Sámi language learning in transition - a longitudinal study of biographical junctures
2023
Marit Irene Andreassen,
Øystein Alexander Vangsnes,
Åse Mette Johansen
:
Palatalitet hos ungdommer i Vest-Lofoten. En kombinert studie av tale- og skriftspråk
Per-Henning Mathisen,
Åse Mette Johansen,
Hilde Sollid
:
«Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet
Åse Mette Johansen
:
Flere folk i nord er lei av å høre «kor dem bor»: –Uttrykket begynner å miste sin sjarm
Åse Mette Johansen
:
Uttrykket «vi vet hvor vi bor»
Åse Mette Johansen,
Hilde Sollid
:
Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis
2023
Åse Mette Johansen,
Pia Lane
:
Å bryte tausheten: En longitudinell studie av språklig revitalisering
2023
Åse Mette Johansen,
Hilde Sollid
:
Samisk i norskfaget – fagdidaktisk skisse
Åse Mette Johansen,
Hilde Sollid
:
Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis
2023
Åse Mette Johansen,
Hilde Sollid
:
Om samisk i norskfaget og et garnnøste
Hilde Sollid,
Åse Mette Johansen
:
Norskfaget og forsoning: Hvilken rolle kan skolen største fag ha?
2023
Veronica Lund Furuheim,
Åse Mette Johansen
:
Mo i Rana-dialekten: En korpusanalyse
Hilde Sollid,
Åse Mette Johansen
:
Om norskfaget, forsoning og solidarisk lytting
2023
Hilde Sollid,
Åse Mette Johansen
:
Om samisk i norskfaget: Fra minorisende til solidarisk lyttende subjekt
Julie Listad Sveinsen,
Åse Mette Johansen,
Hilde Sollid
:
“Jeg er tysk, og sånn er det, og jeg skal snakke uansett språk”. En kvalitativ studie av en tysk-norsk ungdom sin opplevelse av flerspråklighet i overgangen til ungdomsskolen
UiT Norges arktiske universitet 2022
FULLTEKST
Marit Lockertsen,
Åse Mette Johansen
:
«Tromsødialekta e jo som den godteposen – Godt og blandet!» En studie om hvilket forhold ulike aldersgrupper har til dialektendring i lys av bruken av nektingsadverbet
UiT Norges arktiske universitet 2022
FULLTEKST
Åse Mette Johansen,
Pia Lane
:
Breaking silence: A longitudinal study of language shift
2022
Katharina Andersen Bewalitz,
Åse Mette Johansen,
Hilde Sollid
:
«Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget
Åse Mette Johansen
:
Samisk språk og medborgerskap i norskbøker for
ungdomstrinnet i perioden 1997–2020
2022
Sofie Pernille Nilsen Fossli,
Åse Mette Johansen,
Hilde Sollid
:
«Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske». En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget
Tonje Larsen,
Øystein Alexander Vangsnes,
Åse Mette Johansen
:
«No har vi ennjdele fått åss honnj!» En undersøkelse av ungdommers markering av palatalitet i skrift i Nord-Norge og Trøndelag
UiT Norges arktiske universitet 2022
FULLTEKST
Vibeke Elvan,
Øystein Alexander Vangsnes,
Åse Mette Johansen
:
«Hey bro, joiner du kino imorgen klokka 19?» En studie av ungdommers innslag av engelsk i digital skriving på Østlandet og i Nord-Norge
UiT Norges arktiske universitet 2022
FULLTEKST
Knut Ørke,
Kristine Bentzen,
Åse Mette Johansen,
Helene Ruud Jensberg,
Anya Vinichenko
:
Dialektbruk i norskopplæringa
maria fenes,
Øystein Alexander Vangsnes,
Åse Mette Johansen
:
«Jeg tror nok det kommer til å dø ut men vi trenger liksom ikke å utrydde det». Ein studie av korleis auka nynorskeksponering kan verke inn på haldningar hos elevar med nynorsk som sidemål
UiT Norges arktiske universitet 2022
FULLTEKST
Hilde Sollid,
Åse Mette Johansen
:
Samisk i norskfaget i Kunnskapsløftet 2020
Åse Mette Johansen
:
Språklig fornorskning og livslang flerspråklighet – taushet og tematisering
2020
Torjer Andreas Olsen,
Åse Mette Johansen
:
Urfolkstematikk og flerspråklighet i fagfornyelsen
2020
Irene Karin Larsen,
Hilde Sollid,
Åse Mette Johansen
:
Videosamtale om arbeid med samisk litteratur i norskfaget i vgs.
2020
Eivind Nessa Torgersen,
Åse Mette Johansen
:
Forord
Kaja Nan Gjelde-Bennett,
Deatra Walsh,
Åse Mette Johansen
:
Indigenous Efflorescence and Tjåenieh in Southern Saepmie. Rethinking Language Revitalization Research in Conversation with a Saemie Illustrator
UiT Norges arktiske universitet 2020
FULLTEKST
Elin Furu Markusson,
Åse Mette Johansen
:
“Derfor har vi lite felles å bygge på når samer og norsktalende nordmenn skal forsøke å forstå hverandres språk”. En kritisk nærlesing av læreverk i norskfaget på ungdomsskoletrinnet
UiT Norges arktiske universitet 2020
FULLTEKST