Hvordan bør det nye museet være?

Tromsø Museum satte i fjor publikumsrekord. Nå ønsker museumsdirektøren innspill fra publikum på hva det nye, planlagte museumsbygget skal inneholde.
Aarskog, Karine Nigar
Published: 04.01.17 00:00 Updated: 04.01.17 13:46

Museumsglede for store og små under Desembernatt 2016.
Museumsglede for store og små under Desembernatt 2016. Foto: Mari Karlstad

Tromsø Museum – Universitetsmuseet satte i 2016 ny rekord med over 181 000 besøkende.

– Publikumsrekorden for 2016 gleder oss stort i påvente av et nytt bygg, sier museumsdirektør Marit Anne Hauan.

– Vi er glade for den store søkningen til kunnskap. Vitenskap er grunnlaget for vårt tilbud til publikum, om det er utstillinger, arrangement eller populærvitenskapelige publikasjoner, legger hun til.

Vil ha dine innspill
Nå vil Hauan at publikum skal få gjøre mer enn å bare besøke museumssamlingene. I forbindelse med planleggingen av det nye bygget, etterlyser hun publikums ønsker for det nye museet.

Museumsdirektør Marit Anne Hauan.
Museumsdirektør Marit Anne Hauan. Foto: Tromsø Museum

– Vi holder nå på å konkretisere det nye museumsbygget, men hva skal inn i det for at enda flere ønsker å komme dit? Hva vil publikum se, få vite om og gjøre på det nye museet? spør Marit Anne Hauan.

Tromsø Museum – Universitetsmuseet, som omfatter Tromsø Museum, Polarmuseet og Tromsø arktisk-alpine botaniske hage, har i 2016 hatt et samlet besøkstall på 181 644. Det er en økning på over 20 prosent fra året før.

– Polarmuseet satte igjen i 2016 besøksrekord med totalt 73 600 besøkende, når vi tar med MS Polstjerna, forklarer Hauan.

Polarmuseet med enorm vekst
Med det er Polarmuseet det best besøkte museet i Tromsø i 2016. Museets besøkstall viser en enorm vekst siden det ble sammenslått med Universitetsmuseet i 2010. Polarmuseet har hatt økning i besøkstallet i alle fjorårets måneder bortsett fra én. Sommerbesøket var 12,7 prosent større enn året før, og både juni og juli ble rekordmåneder med over 10 000 besøkende. Inntektene fra billettsalg på Polarmuseet utgjorde cirka 2,3 millioner kroner i 2016, og er dermed en vesentlig del av museets budsjett.

Tromsø Museum har hatt 52 129 besøkende, en oppgang på 15,5 prosent i forhold til 2015.

– Det skyldes blant annet at vi i år har hatt ekstraordinært mange arrangement, primært for lokalbefolkningen, samtidig som vi har fått tatt del i det økte turistbesøket generelt til Tromsø. Sommerbesøket viste en oppgang på 12,2 prosent, men også i nordlyssesongen har vi hatt en stor økning hver måned, sier Hauan.

Trenger ikke godt vær
Botanisk hage hadde en økning i besøket på hele 37,4 prosent sammenlignet med 2015. Til sammen kom det 55 925 gjester på besøk i hagen i 2016.

– Mange besøker åpenbart hagen uavhengig av om det er grått eller godt vær, og vår økte markedsføring overfor reiselivet har gitt uttelling, sier en fornøyd museumsdirektør.

Les mer om Tromsø Museum – Universitetsmuseet her

Aarskog, Karine Nigar