UiT med i to senter for fremragende utdanning

UiT Norges arktiske universitet er partner i to nye senter for fremragende utdanning som ble offentliggjort i dag.

Aarskog, Karine Nigar
Published: 12.12.19 10:39 Updated: 12.12.19 13:21

Instituttleder for teknologi og sikkerhet fra UiT, Yngve Birkelund professor Salman Nazir fra USN, statsråd Iselin Nybø, USN-rektor Petter Aasen, prorektor ved UiT Liv Grimstvedt, DIKU-direktør Harald Nybølet, instituttleder for maritime operasjoner ved USN, Anne Karin Bottenmark.
Instituttleder for Institutt for teknologi og sikkerhet fra UiT, Yngve Birkelund (t.v.) deltok da de fire sentrene ble offentliggjort i dag. Her står han sammen med professor Salman Nazir fra USN, statsråd Iselin Nybø, USN-rektor Petter Aasen, prorektor ved UiB Liv Grimstvedt, DIKU-direktør Harald Nybølet og instituttleder for maritime operasjoner ved USN, Anne Karin Bottenmark. Foto: Ingvild Gjone Sildnes / Universitetet i Sørøst-Norge

– I dag er vi veldig glade og stolte over at to miljø ved UiT er delaktig i to ulike SFU. Det betyr mye for oss og studentene at vi har utdanninger i nasjonal toppklasse. Sentrene vil også bidra til økt utdanningskvalitet ved å spre sine erfaringer til resten av UiT og sektoren forøvrig. Jeg ønsker å sende en stor takk til alle ansatte og studenter som har bidratt til denne tildelingen, sier prorektor for utdanning ved UiT, Wenche Jakobsen.

Iselin Nybø offentliggjorde de to SFU-ene på Universitetet i Sørøst-Norge i dag. Foto: Yngve Birkelund
Det maritime miljøet ved UiT er at av de to fagmiljøene ved UiT som har grunn til å juble i dag. Sammen med Universitetet i Sørøst-Norge, NTNU og Høgskulen på Vestlandet har de fått en SFU knyttet til utdanningen av navigatører med et særlig fokus på bruk av simulatorer innen nautikk-utdanningene. Senteret lyder navnet COAST (Centre Of Excellence in Maritime Simulator Training and Assessment).

Direktorat for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (DIKU) offentliggjorde tildelingen av fire nye SFU-er torsdag.

– Vi må ha flere miljøer som går foran i arbeidet med å utvikle variert undervisning av høy kvalitet, for alle studenter fortjener å få god undervisning. Samfunnet og arbeidslivet må også ha gode kandidater fra universiteter og høyskoler. Derfor er det gledelig at vi nå får på plass flere sentre for fremragende utdanning, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V) i en pressemelding fra Diku.

Av totalt 21 søknader var det sju som gikk videre til finalen, hvorav COAST var en av dem.

– Studentene våre vil merke at utdanningen får bedre kvalitet og at måten vi bruker simulatorene på vil få et løft. Målet er at studentene skal få mest mulig realistisk trening både i simulator og på havet, og vi skal utvikle et opplegg som sikrer kompetanse i tråd med den teknologiske utviklingen som skjer i næringen. Gjennom COAST utvikler vi en plattform for en helhetlig læring, og institusjonene vil legge stor vekt på å lære av hverandre. I samarbeidet skal vi hente ut det beste hos alle, sier instituttleder ved Institutt for teknologi og sikkerhet ved UiT, Yngve Birkelund.

Les mer om SFU-ordningen her!

Yngve Birkelund leder Institutt for teknologi og sikkerhet ved UiT.
Yngve Birkelund leder Institutt for teknologi og sikkerhet ved UiT. Foto: UiT

Ny teknologi

Som et resultat av SFU-en skal det ansettes to stipendiater ved UiT som skal forske på de pedagogiske utfordringene knyttet til trening av operative ferdigheter for navigatører. Ifølge Birkelund kommer det mer avanserte teknologiske systemer innen skipsfart

– Det er viktig å identifisere både mulighet og utfordringer som ligger i disse, hvordan teknologien tas i bruk av kapteiner og skipsoffiserer, og da spesielt hvordan man kan trene for å bygge kompetanse og praktiske ferdigheter for fremtidige kandidater, sier Birkelund.

Instituttet har instruktører som underviser både navigatører, flypiloter og droneteknologistudenter og bygger opp en felles operativ pedagogisk kompetanse hos de ansatte.

– På flyskolen har vi et godt opplegg for tett oppføring av studenter gjennom planlegging, gjennomføring av flytimer og tilbakemelding i etterkant. Dette er viktig for å bygge opp pilotenes kapasitet til å håndtere komplekse situasjoner på en trygg måte. Vi ønsker å bygge tettere kopling mellom luftfart og nautikk på UiT og lage en sterkere operativ utdanning for våre nautikkstudenter, forteller Birkelund.

Innovative læringsmetoder

Institutt for geovitenskap (IG) ved UiT er partner i et av de fire andre sentrene som ble offentliggjort av Diku i dag. iEarth (Centre for Integrated Earth System Science Education), et konsortium innen geofag og geovitenskap. Universitetet i Bergen er vertsinstitusjon, mens Universitetet i Oslo, UiT og Universitetssenteret på Svalbard (UNIS) er samarbeidspartnere.

Anders Schomacker er glad for tildelingen.
Anders Schomacker er glad for tildelingen. Foto: UiT

Professor og nestleder Anders Schomacker på IG er svært fornøyd med tildelingen.

– iEarth-konsortiet har jobbet målrettet i mer enn tre år for å bli et SFU. Nå får vi mulighet til å utvikle geologiutdanningen med nye innovative læringsmetoder og drive forskning på geologilæring i Norge sammen med geologimiljøene på UiB, UiO og UNIS. Noe av det unike ved iEarth er at vi er et konsortium av fire utdanningsinstitusjoner som har gått sammen for å løfte faget nasjonalt. Dette trenger vi i en tid der mange universiteter sliter med å rekruttere studenter til utdanningene og hvor samfunnet etterspør kandidater med sterk geofaglig bakgrunn blant annet i forbindelse med geofarer, klimaendringer og mineralressurser, sier Schomacker.

Han legger til at studentene vil bli partnere i egen læringsprosess.

– iEarth bygger på en forskningsbasert kultur for undervisning og læring, sier Schomacker.

Også en tredje kandidat fra UiT var med i finalerunden til Diku, men nådde ikke opp.

Les også: Klar for SFU-finale

Kontaktinformasjon, UiT: