Rolf Skår utnevnt til æresdoktor ved UiT

Rolf Skår, som er en internasjonal pioner innenfor utviklingen av moderne informasjonsteknologi, er utnevnt til æresdoktor ved UiT.

Portrett Rolf Skår
Rolf Skår kreeres til æresdoktor ved UiT i en seremoni som foregår i Tromsø 18. juni. Photo: Ørn Erik Borgen/Aftenposten/NTB
Portrettbilde av Aarskog, Karine Nigar
Aarskog, Karine Nigar karine.n.aarskog@uit.no Konstituert kommunikasjonssjef (til 1. september 2024), seniorrådgiver og faggruppeleder, formidling
Published: 01.06.21 08:38 Updated: 01.06.21 09:39
Natural Sciences About UiT Technology

Bakgrunnen for utnevningen er Rolf Skårs langvarige vitenskapelige og politiske virke. Skår er en internasjonal pioner innenfor utviklingen av moderne informasjonsteknologi og har hatt en sentral rolle i oppbyggingen av de teknisk-vitenskapelige miljøene innen romvirksomheten i Nord-Norge. Han har i mange år kombinert næringsvirksomhet innen informasjonsteknologi med akademisk toppstilling på NTNU.

– Skårs bidrag til informasjonsteknologiutviklingen har også preget virksomheten ved UiT som i dag har flere fremragende forskningsmiljøer innen disse fagfeltene, sier rektor ved UiT, Anne Husebekk.

UiT har et senter for forskningsdrevet innovasjon innen fjernmåling (CIRFA) og et romfysikkmiljø som gjennom mer enn 40 år har vært engasjert i EISCAT-prosjektet med studier av atmosfæren, og som nå tar nye vitenskapelige steg gjennom utbyggingen av EISCAT-3D i Skibotn.

41 æresdoktorer ved UiT

Skår kommer til Tromsø til en æresdoktorkreering fredag 18. juni kl. 1130–13 i Auditorium 1 i TeorifagbyggetKreeringen strømmes og kan følges her.

Universitetsstyret kan utnevne æresdoktorer (doctor honoris causa) enten på eget initiativ eller etter innstilling fra et fagmiljø. Grunnlaget for en slik utnevning skal være enten betydningsfull vitenskapelig innsats, fremragende arbeid til gavn for vitenskapen eller kvaliteter eller innsats av spesiell betydning for universitetssamfunnet. Så langt har styret ved UiT utnevnt 41 æresdoktorer siden 1982. Gro Harlem Brundtland var den siste som ble utnevnt før Skår, og hun ble kreert i en digital seremoni 26. mai i år.

Les om de som tidligere er utnevnt til æresdoktorer ved UiT her!

Published: 01.06.21 08:38 Updated: 01.06.21 09:39
Natural Sciences About UiT Technology