Children's Right to Health

Photo: Lena Bendiksen

Møt medarbeiderne: Fredrikke Fjellberg Moldenæs, stipendiat

Fredrikke Fjellberg Moldenæs er doktorgradsstipendiat på prosjektet Children´s Right to Health. Vi har stilt henne noen spørsmål om bakgrunnen hennes, og bakgrunnen for prosjektet.

Hva gjorde du før du begynte som stipendiat? Jeg ble ferdig utdannet jurist ved UiT våren 2019, og har ved siden av studiene hatt ulike jobber, blant annet på sykehjem, i miljøtjeneste og i barnehage, samt vært frivillig i Redd Barna gjennom mange år. Før jeg startet som stipendiat jobbet jeg som journalist i lokalavisa Nye Troms.

Hva er tittelen på avhandlingen din, og hva handler den om? Jeg skal skrive om barns rett til den høyest oppnåelige helsestandard etter BK artikkel 24 med utgangspunkt i en sårbarhetsteori og den nordiske velferdsstatsmodellen. Foreløpige spørsmål i denne sammenheng er om rettssystemet kan forårsake sårbarhet hos barn generelt eller hos utvalgte barnegrupper eller individer i ulike situasjoner i helsesammenheng. I forlengelse av analysen er det naturlig å ta stilling til hva som skaper motstandsdyktighet, og hvor ansvaret ligger. Det skal diskuteres i lys av prinsippet om like rettigheter for barn, jf. BK artikkel 2.

Hvorfor valgte du å forske på dette/ hva er bakgrunnen for prosjektet? Jeg startet på jusstudiet fordi jeg har et ønske om å jobbe med menneskers rettigheter, og mener forskning på doktorgradsnivå og undervisning gjennom UiT gir gode muligheter til å bidra til en positiv forskjell i samfunnet. Mitt engasjement for menneskerettigheter, og særlig barns rettigheter, er grunnen til at jeg ønsker å skrive doktorgrad innenfor barnerett, og delta i prosjektet Children’s right to Health. Å være en del av det akademiske miljøet ved UiT, og særlig forskergruppa i barnerett, er både lærerikt og hyggelig. Der får man god støtte av kollegaer, og muligheten til å utvikle barneretten gjennom arbeid i fellesskap og på egenhånd.

Hvorfor bør dette forskes på? Helse er en fundamental menneskerettighet, og god helse er viktig for det enkelte barns liv og utvikling og for samfunnet som helhet. Helsebegrepet forstås vidt, og retten til helse innebærer både psykisk, fysisk og sosialt velvære for enkeltindividet. Alle barn har rett til den høyest oppnåelige helsestandard, og det er avgjørende at denne rettigheten følges opp og sikres for alle barn som oppholder seg i staten.